Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Äntligen färdigt!

Efter fyra år, ett antal sena nätter, sju delar, 270 kapitel, 1456 sidor manus och 618 705 ord: Det magiska förbundet är färdigt! I och med att jag tidigt i morse satte punkt för korrekturläsningen och den sista finputsningen av den femte delen är den långa processen att skriva den väldiga serien till ända. Känslan är nästan densamma som när jag för nästan tre (!) år sedan avslutade de första utkasten till de sju delarna, nämligen ett slags vackert vemod. Då hade jag ännu ingen aning om hur mycket arbete som faktiskt återstod. Det är först nu, tre år senare, som allt är korrekturläst och klart. Under den tiden har de båda novellerna Elnora och Den som passerat skymningen, som bygger på två kapitel från serien, hunnit ges ut.

Seriens vidare öden återstår att se. Jag kommer att fundera kring det hela medan jag arbetar vidare med mina två övriga projekt, det vill säga Eldskungen och den fristående romanen som ännu inte har någon fast beslutad titel. Jag är inte säker på vilket av de tre projekten som kommer att ges ut först, men i nuläget lutar det åt att det kommer att bli den fristående romanen. Det är enklare att få ut en fristående roman som inte är en del av en serie. Jag kommer även, i den mån jag orkar, arbeta vidare på den engelska versionen av serien, men det arbetet är i nuläget inte prioriterat eftersom jag har svårt att få krafterna att räcka till.

Bilden ovan föreställer ett diagram från mitt översiktsdokument för serien. Ni kan nog föreställa er känslan när jag ändrade statusen på den femte delen från slutredigering till färdig!

8 svar

  1. Vad kul! Grattis! Förstår PRECIS känslan hehe.😀

    2011/09/23 kl. 09:57

    • Tack!🙂 Jo det är verkligen en härlig känsla🙂

      2011/09/23 kl. 14:38

  2. Ett jättestort grattis till dig! Att kunna avsluta en så stor serie måste kännas alldeles underbart😀

    2011/09/23 kl. 12:06

    • Tack!🙂 Jovisst känns det underbart! Framför allt känns det som att jag har bevisat för mig själv att jag kunde skriva en så omfattande serie och få det att hålla ihop från början till slut🙂

      2011/09/23 kl. 14:38

  3. PERFEKT! DUKTIG DU ÄR.

    2011/09/23 kl. 14:31

  4. Wow, vilket projekt. Det krävs en hejdundrande massa diciplin för att ha kommit så långt – jag är imponerad. =)
    Grattis och hoppas du firar ordentligt.

    2011/09/23 kl. 21:42

  5. Jag säger bara wow! Och grattis!🙂

    2011/09/25 kl. 16:30

Kommentera

