Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Bort med horungen!

Jag gissar att de flesta av er hajade till när ni såg rubriken, men horunge och dubbel horunge är faktiskt två vedertagna typografiska termer som fortfarande används (läs mer här). I boken Eragon nämnde exempelvis författaren Christopher Paolini företeelsen i sitt förord, varvid översättaren kände sig tvingad att lägga till en fotnot om att det var typografiska termer. På engelska kallas företeelserna dock för de betydligt mindre kontroversiella widow (horunge) och orphan (dubbel horunge).

Vad är det då för något? Jo, en horunge är helt enkelt en ensam rad längst ned på en sida, och en dubbel horunge är en ensam rad överst på en sida. Det ser inte särskilt prydligt ut, och därför försöker man undvika det hela vid sättningen (moderna ordbehandlingsprogram är inställda för att undvika att fenomenet uppstår, så det blir alltid minst två rader nederst eller överst på sidan). Man skulle kunna kalla företeelserna änka och hittebarn (i stil med de engelska uttrycken), men i Sverige har vi valt att fortsätta med de båda uttrycken som känns som rena stenåldern (själv tar jag inte de orden i min mun).

Jag brukar inte vara särskilt politiskt korrekt av mig, men när man i många andra sammanhang försöker undvika uttryck och benämningar som kan verka stötande förstår jag inte riktigt varför de uttrycken fortfarande finns kvar. Att de har används länge och att de är vedertagna är ingen ursäkt till att de fortfarande används. Det finns många nedsättande uttryck som använts länge men som ändå rensats ur vokabulären (med rätta förstås, för det är 2011 nu, inte stenåldern). Och Eragon-översättarens fotnot är för mig ett tecken på att inte ens dem inom branschen riktigt vill kännas vid begreppen.

Kommentera

