Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Kapitel!

Dagens inlägg kommer kort och gott att handla om kapitel, hur man delar upp en bok i mindre delar för överskådlighetens skull. Jag skrev faktiskt ett långt, handskrivet manus i min ungdom (ett manus som så småningom blev grunden till Det magiska förbundet) som inte var uppdelat i några kapitel! Det var inte lätt att läsa det, kan jag tala om, eftersom hela  manuset var som en vägg av text! Uppdelningen i kapitel underlättar för läsaren. Även om man sträckläser en bok spelar kapitelbytet en viktig roll.

Vad ska kapitlen heta (eller kallas)? Själv numrerar jag bara mina kapitel. När jag skrev i min ungdom hade kapitlen alltid romerska siffror som nummer. Jag har alltid gillat romerska siffror, men eftersom alla inte på rak arm kan relatera till dem insåg jag att det var bättre med vanliga nummer. Romerska siffror passar bra så länge man använder nummer mellan 1-10, men högre tal än 10 kan bli komplicerade. Med andra ord kan romerska siffror passa bra för att numrera delarna i en serie, istället för kapitlen. Jag är lite emot att ha namn på kapitlen. I mina ögon blir det lite grann i stil med Kapitel 36: Edward biter Bella så att hon blir vampyr, eller kapitel 89: Harry träffar Dumbledore på järnvägsstationen. Med andra ord, att ge ett kapitel ett namn som avslöjar något av handlingen innebär i värsta fall en spoiler, och om inte annat att man hela tiden funderar över vad kapitlets namn syftar på och kanske därför missar andra detaljer i handlingen.

Hur långt ska ett kapitel vara? Det finns egentligen inga rätt eller fel vad gäller det, det handlar om vad man tycker känns rätt. Men ett solklart fel är att ha för långa kapitel. Åtminstone jag kan lätt bli otålig och börja fundera över hur långt kapitlet egentligen är. Boken Stormens hand av Tad Williams är på 224 sidor, men består bara av sju (!) kapitel, vilket gör att de alla är vansinnigt långa. Det känns lite fel. Då är det bättre att göra kapitlen fler och kortare. En annan sak som jag brukar reagera på är när det finns någon form av systematik i hur långa kapitlen är. Jag tror inte att jag är ensam om att upptäcka sånt. Som läsare vill jag bli överraskad. Ett kapitel i Det magiska förbundet är allt mellan 1-13 A4-sidor (motsvarande ungefär 2-20 sidor i en tryckt bok). Ett kortare kapitel kan dyka upp mitt i en bok, dels för att det kändes mest passande och dels för att läsaren ska överraskas. Det kan liknas vid hur man tänker när man klipper en spännande actionfilm, det finns inga regler för hur lång en sekvens kommer att vara utan långa och korta sekvenser kommer att blandas om vartannat.

Och slutligen, vad ska ett kapitel omfatta? I huvudsak försöker jag att göra så att ett kapitel rymmer en sekvens. Detta blir särskilt bra om sekvenserna är mycket händelserika. Är tempot däremot lugnare kan jag passa in två sekvenser i ett kapitel. Jag för alltid anteckningar över vad som händer i ett kapitel. När jag redigerar kan det ibland hända att en sekvens i ett kapitel blir mycket längre än tidigare, och ofta delar jag då upp kapitlet. Jag undviker alltid att ha en spännande strid och en lugnare sekvens i samma kapitel. För mig känns det som att det stör rytmen i läsandet. Likheterna mellan att skriva/redigera en bok och att redigera en film (eller liknande) är många, och detta är ett ämne som jag kommer att återkomma till.

Ett svar

  1. Jag brukar bara skriva och låta kapitlen utveckla sig själva. Jag planerar bara viktiga händelser i förväg för att inte glömma dem, men det är inte så ovanligt att det dyker upp något viktigare och kapitlet tar en ny omvändning

    2011/09/28 kl. 13:01

Kommentera

