Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Mysteriet på elib

Bilden ovan föreställer alltså elibs topp 10-lista över utlånade e-böcker. Det är knappast några oväntade författarnamn som återfinns. Spontant kan man tycka att det är tragiskt att bara väletablerade deckarförfattare utgivna på stora förlag lyckas ta sig in på listan, varför skulle inte lika gärna en oetablerad uppstickare som givit ut sin bok på egen hand kunna slå sig in? Jag började forska lite i det hela och upptäckte att det faktiskt finns förvånansvärt få e-böcker på elib som är utgivna av oetablerade författare! Jag hittade exempelvis endast 16 e-böcker som är utgivna av Recito Förlag och ingen e-bok utgiven av Publit. Det här förvånar mig faktiskt. Satsar de oetablerade författarna enbart på att ge ut tryckta böcker och struntar helt i e-boksmarknaden? Själv hade jag gjort precis tvärtom. Som oetablerad författare tror jag att man har mer att vinna på e-boksutlåningen via elib än att försöka sälja sina böcker i tryckt form.

(Jag vet att det finns dem som givit ut e-böcker på egna förlag, som exempelvis Kaj Karlssons Operation Nordvind, men det är relativt få som gjort det. De allra flesta e-böcker på elib är utgivna av de större förlagen.)

Kommentera

