Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Bokens åsikt v/s författarens åsikt

Är bokens åsikt densamma som författarens åsikt? Kan en författare uttrycka åsikter i sin bok som inte nödvändigtvis stämmer överens med sina privata åsikter? Jag utger mig inte för att kunna besvara den fråga i det här blogginlägget, utan tänkte bara skriva ned mina tankar kring det hela.

Det korta svaret är såklart ja, självklart måste man kunna föra fram tankar i sina fiktiva verk utan att dessa bör tolkas som ett uttryck för sina personliga frågor. Men det hela är komplicerat. Jag tror att det ligger nära till hands att tänka något i stil med Hur sjutton tänker människan? om en författare för fram oväntade åsikter i sina (skönlitterära) böcker, trots att man rimligtvis bör ha i åtanke att det är fiktion. Samtidigt skulle det nästan kännas lika fel om man som författare kunde skylla ifrån sig genom att säga Det här är bara fiktion. Som författare har man ett ansvar för det man skriver. Summan av kardemumman blir ett ganska delikat och intressant dilemma.

Jag tycker dock att det är ganska fånigt med frågor som ställs som att de inte går att besvara. Jag kan inte komma med något definitivt svar på frågan (eftersom svaret inte är 42 eller något som går att leta fram på Wikipedia), men jag kan ge ett svar utifrån hur jag ser det. Självklart kan man som författare ge uttryck för åsikter som inte är ens egna, men, man bör gärna problematisera det. Även om det är fiktion är det ganska dumt att låta kontroversiella åsikter stå oemotsagda. Genom att problematisera det hela visar man att man som författare tänkt till lite.

Någon som har några tankar kring detta?

(Om någon undrar hur jag kom att tänka på det här så var det en tanke som dök upp när jag skrev på en av delarna i Det magiska förbundet, där några av karaktärerna gör något som jag nog inte skulle ha gjort själv. Det vore dock en spoiler om jag gick in på exakt vad det var.)

Ett svar

  1. Det hoppas jag verkligen eftersom flera av mina karaktärer i mina böcker är inbitna rasister (på det riktiga sättet, inte på det fåniga mänskliga-svart-vit-sättet).

    2011/10/10 kl. 07:13

Kommentera

