Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Kom ihåg att ändra pronomen!

Det finns vissa typer av fel som man verkar göra hela tiden, fastän man är medveten om dem. Jag har tagit upp en del andra fel tidigare, men ett fel som dykt upp flera gånger senaste tiden, och som är ganska allvarligt är att jag inte har koll på pronomen. Exempel: Om jag skriver Kalle köpte en glass. Han åt upp den, så syftar pronomet han utan tvekan på Kalle. Men om jag ändrar meningen så att det istället blir Kalle köpte en glass, det gjorde Benny också. Han åt upp den, då är det ju inte längre lika säkert vem han syftar på. Är det Kalle eller Benny? Liknande fel uppstår ofta när jag skriver, eftersom jag ofta lägger till meningar eller bisatser när jag redigerar texten. I mitt exempel var felet ganska harmlöst, men vill det sig riktigt illa kan hela sammanhanget bli fel, på grund av att pronomet syftar på fel person.

Var uppmärksam på det där, det är ett rätt pinsamt fel att göra …

Ett svar

  1. Ha, ha…varit där då och då, men oftast sett det i tid.
    tack för alla tips du delar med dig.
    Ha en underbar dag

    2011/10/11 kl. 08:37

Kommentera

