Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

När är man klar?

Ja, när är man klar? Den frågan vet jag att många skribenter ställer sig. Det finns givetvis inget givet svar på den frågan, utan jag kan bara försöka besvara den utifrån hur jag ser det. Jag tänkte besvara den utifrån ett optimistiskt och ett pessimistiskt perspektiv. Båda alternativen är dock lika giltiga.

Utifrån ett optimistiskt perspektiv är man klar när man känner att man har berättat den historia man ville berätta, skapat de karaktärer man ville skapa, förmedla de känslor man ville förmedla och inte längre känner att det finns något att tillägga. Men hur vet man när man har kommit dit? Mitt främsta råd är att låta texten vila så länge som möjligt, helst någon månad, inför de sista redigeringsomgångarna. Då får man den nödvändiga distansen till det hela och ser texten med andra ögon. Till en början kanske man skriver om hela eller delar av kapitel. Sedan ändrar man meningar. När man är nere på den nivån att man ändrar ord, är man färdig! Då kan man troligtvis inte göra texten bättre. Jag skulle vilja säga att det är mycket få läsare som bedömer texten utifrån enstaka ordval. När man är nere på den nivån är det bättre att gå vidare i processen, eller kanske till och med börja på nästa text.

Utifrån ett pessimistiskt perspektiv måste jag dock säga att en bok aldrig blir klar. Det är inte ovanligt att en text ändras eller bearbetas mellan olika upplagor eller utgåvor, och inget fel i det! Går det att göra sitt verk bättre även efter utgivningen ska man givetvis göra det. Jag ser det inte som en förlust att ge ut en revised edition eller en author’s cut eller vad man skulle kunna kalla det. Det är vanligt inom musikvärlden att ge ut digital remasters, och begreppet director’s cut inom filmvärlden känner nog alla till. Jag ser inget fel i att göra på liknande sätt inom litteraturens värld! Och är man en aspirerande författare på jakt efter förlagskontrakt kan det definitivt finnas anledning att uppdatera sin text (förutsatt att man fortfarande tror på den). Den text som blev refuserad för tre år sedan kan ju mycket väl bli antagen när den blivit bearbetad, och kanske blir läst av en annan förlagsredaktör som gillar den bättre.

Ett svar

  1. Jag tror inte att det går att bli klar med någonting. Det finns nog alltid kanter att slipa, oavsett hur länge man håller på. Livet går runt, runt. Däremot tror jag att det går att bli klar för stunden, som att man går hem från jobbet. ”Nu är jag klar för idag, men imorgon fortsätter det/börjar det om från början.” Åh, sådana här filosofiska frågor är jobbiga. Finns så många svar att fundera över. Vad är meningen med livet? Hönan eller ägget?

    Och gällande director’s cut i böcker håller jag med dig. Varför inte ändra om man känner att det blir ännu bättre?

    2011/10/12 kl. 21:28

Kommentera

