Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Lästid?

Jag stötte på ett intressant begrepp, som jag aldrig tidigare träffat på i ett sånt här sammanhang, när jag surfade runt på elibs hemsida. Jag lade märke till att det nystartade Mix Förlag för sina e-bokstitlar har uppgivit lästid (eller, som i fallet med Spöket på Canterville: 37 minuters läsning). Jag har aldrig tidigare stött på något förlag som uppgivit liknande uppgifter för sina böcker, men varför inte? När man köper en cd-skiva står det ju i de allra flesta fall på konvolutet hur lång en låt är, och likaså uppges det ju på alla ljudböcker, så varför skulle man inte kunna uppge liknande uppgifter för en e-bok? Jag förstår att man har arbetspendlare och liknande i åtanke, för dem kan en lästid på runt 45 minuter vara ett rent försäljningsargument.

Jag gissar att man har räknat med en snitthastighet i läsningen på 250 ord i minuten (som är den genomsnittliga läshastigheten för vuxna läsare i USA, se här). Man uppger dock inte det. Även om det är en intressant uppgift (som jag tycker att man ska fortsätta uppge) så kanske man borde förtydliga att det handlar om ex: 45 minuter med 250 ord per minut, eller något liknande. Medan längden på en låt är densamma oavsett vem som lyssnar kan läshastigheten variera ganska ordentligt beroende på vem som läser.

Ett svar

  1. Hej, kul att läsa din kommentar. Du kan testa din läshastighet på http://www.readrunner,se.

    Men det är, som du givetvis vet, inte alla som läser så fort som 250 ord i minuten. I Sverige klarar cirka 35 procent av den vuxna befolkningen (16-65 år) att läsa komplicerade obekanta texter på svenska, dra slutsatser och använda dem i olika situationer. Lägg till det att 40 procent kan läsa de flesta texter de möter i arbetslivet. Det placerar Sverige i topp när det gäller läsförmågan hos befolkningen i 24 länder, enligt en internationell undersökning.

    Andra sidan av myntet är att 25 procent av alla vuxna svenskar inte klarar av att läsa och använda enkla dokument. Så snart de stöter på texter som inte är välredigerade och enkla får de stora problem. Mats Myrberg, professor i specialpedagogik och ansvarig för den svenska undersökningen,54 konstaterar att en del personer med dålig läsförmåga, upplever att de läser bra. ”Men de läser bara sådant de är välbekanta med. Hur det gick i melodifestivalen, resultatet från en fotbollsmatch och så vidare”.

    Tre av fyra vuxna klarar kraven på vardagsläsning i Sverige. I England, Tyskland och Schweiz når bara hälften av den vuxna befolkningen upp till den nivån. I USA är det 45 procent.

    Jag trodde inte att det var sant, så jag ringde Mats Myrberg som bekräftade att det stämmer. Undersökningen är ungefär tio år gammal, men med tanke på alla larmrapporter om läsförmågan, så har det nog inte blivit bättre.

    /Tomas

    2013/01/02 kl. 17:34

Kommentera

