Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Dmytryks sju regler

Jag har tidigare berättat att jag är utbildad redigerare och att det har varit till stor hjälp för mig i mitt skrivande, i synnerhet när jag kommer till det stadiet att det är dags att redigera den färdiga texten. (Men även i tidigare stadier av skrivandet har det varit till hjälp! En klippare arbetar ju faktiskt med filmen även under själva inspelningen för att säkerställa att det material som filmas går att klippa ihop till en film, klipparen är alltså inte bara med under efterarbetet.) Jag lär troligtvis återkomma till vilka lärdomar en författare kan dra av filmklippandets konst i fler inlägg, men jag tänkte börja med att ta upp sju regler som den amerikanske filmklipparen Edward Dmytryk (1908-1999) stipulerade. Där finns flera lärdomar att dra för den som ska redigera en text. Jag har gjort mina egna tolkningar utifrån hans råd.

    1. Gör aldrig ett klipp utan en uttrycklig anledning. Bara för att man kan klippa/redigera betyder det inte att man måste göra det. Gör det texten bättre?
    2. Om du är osäker på var du ska göra ett klipp, klipp långt hellre än kort. Med andra ord: Redigera bort för lite hellre än för mycket om du är osäker på vad du ska redigera bort.
    3. Klipp i rörelse där det är möjligt. Har förstås mer med film att göra än med text, men det kan ändå vara intressant att ha i åtanke.
    4. Det nya är bättre än det gamla. Syftar på att det är bättre att få in nya element i berättandet än att hålla fast vid det som läsaren redan känner till. Faktiskt ett mycket bra råd. Jag har redigerat bort hela kapitel av just den här anledning. För det inte handlingen framåt ska man verkligen överväga om det alls ska vara kvar.
    5. Alla scener bör börja och sluta med pågående händelser. Också ett mycket bra råd. En scen kan börja med en replik, som kastar läsaren in i handlingen. Man behöver inte börja med att beskriva hur själva scenen uppstår, om det inte är viktigt för handlingen!
    6. Klipp för rätt innebörd istället för exakt motsvarighet. Det här rådet är nog mest för film. Jag tror att det ska tolkas som att det är viktigare att innebörden av en händelse blir rätt istället för att allt ska stämma exakt. Inom filmens värld kan det vara svårt att filma om scener, eller göra kompletteringar. Inom skrivandets värld är det mycket enklare och man behöver sällan ta till nödlösningar. (Jag fick lära mig att det inom filmens värld kallas för nödklipp.)
    7. Ämnet först – därefter gestaltning. Jag antar att just det här rådet kan diskuteras. Jag tolkar det som att det syftar till att man måste göra sammanhanget klart för läsaren innan man börjar gestalta det. Men jag tror även att det gör att göra tvärtom, för att väcka läsarens nyfikenhet.

(Källa: Wikipedia)

Kommentera

