Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Författaren som kändis

Författaren som kändis är titeln på en ny bok av Torbjörn Forslid och Anders Ohlsson (Roos & Tegnér). Det här är i vanlig ordning ingen recension, eftersom jag inte har läst boken, men jag tycker att det hela är en intressant företeelse och jag förstår tanken med att skriva en bok om det. Själv kan jag inte annat än tycka att det är något djupt tragiskt över det faktum att alltmer fokus riktas mot författaren och att böckerna nästan hamnar i skymundan. Det finns författare som trivs i rampljuset och gärna uppträder i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Jag respekterar dem (i min värld existerar inget som heter sell-out, bara bättre och sämre marknadsföring), men det är jättesynd att personfixeringen ökar.

I min värld är det självklart att ställa upp på intervjuer och i andra sammanhang som hör ihop med skrivandet. Men att en författare förväntas stå och laga mat i tv eller liknande känns tråkigt. Det är givetvis inget fel i att någon väljer att göra så, men det känns fel om de förväntas ställa upp i såna sammanhang. I min värld känns det hela litet grann som när jag går på Konsum och handlar. Jag är intresserad av matvarorna, men jag är inte särskilt intresserad av vad kassörskan gör när hon inte sitter i kassan. Jag är självklart intresserad av vilka råd en etablerad författare kan ge en aspirerande skribent (som jag), men jag är faktiskt inte det minsta intresserad av vilken som är hans/hennes favoriträtt …

Men det värsta av allt är när det motsatta händer, nämligen att kändisen blir författare, att en känd person får förlagskontrakt enbart genom sitt kändisskap (för då slipper ju förlaget arbetet med att lansera denna person för allmänheten). Såna gånger är det faktiskt värt att påpeka att den person som sålt allra mest böcker de senaste åren aldrig har ställt upp i några matlagningsprogram. Stieg Larsson dog nämligen året innan hans skönlitterära debut utkom! Är boken tillräckligt bra så kommer den att sälja ändå, förlagen behöver inte vara så ängsliga. Det görs ett stort arbete att lansera Leif G.W. Persson som den ”nye” Stieg Larsson, men den nya storsäljaren kan lika gärna finnas bland manusbuntarna på förlagskontoret. Detta ägnas det dock sällan någon tanke åt, eftersom författaren verkar ha blivit viktigare än boken.

Kommentera

