Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Ett test av AutoREALM

Jag läste någonstans att ”alla riktiga fantasyböcker innehåller en karta i början”. Påståendet stämmer knappast, eftersom det finns åtskilliga bra fantasyböcker som helt saknar kartor. Däremot kan man ha väldigt goda anledningar att behöva skapa en karta i äkta fantasystil. Om inte annat är det få saker som är så inspirerande som att sitta och titta på – eller skapa en egen – fantasykarta. Eftersom jag är både fattig och snål, och obotligt förtjust i fri programvara (och då menar jag fri i bemärkelsen freeware eller licensierad enligt GNU GPL, jag är inte det minsta intresserad av crackade program) sökte jag efter ett gratisprogam som kunde användas för att framställa fantasykartor. Jag hittade ett enda gratisprogram, och det var AutoREALM. Det bör dock påpekas att detta inte på något sätt är något nytt program. Första versionen kom redan 2000, och senaste uppdateringen gjordes 2008.

Så, vad kan detta program prestera? Jag har stora förväntningar på dagens gratisprogram. I regel fungerar de väl så bra som vilket kommersiellt program som helst, åtminstone för en hemanvändare som inte använder programmet yrkesmässigt (men många gratisprogram skulle även duga att använda så). De som ligger bakom programmen är ofta kunniga och engagerade människor, som dessutom i regel får hjälp av andra skickliga användare runtom i världen som erbjuder sig att förbättra källkoden (dvs. det som utgör programmet) trots att de inte får betalt. Ett av de mer kända gratisprogrammen, som jag är en flitig användare av, är OpenOffice.org (det krångliga namnet är valt för att undvika eventuellt varumärkesintrång, det kallas förstås Open Office).

Dock måste jag genast göra er alla besvikna genom att konstatera att det här programmet inte på långa vägar håller måttet. Det är närmast omöjligt att prestera ett användbart resultat i det här programmet. Och särskilt mycket inspiration erbjuder det inte heller. Bilden nedan är ett bra exempel på vad som går att åstadkomma med programmet. Kustlinjerna är frihandsritade med en funktion som kallas fraktaler inställd, vilket får kustlinjerna att se mer verklighetstrogna ut. Om man inte kan tänka sig att rita landmassor vars utseende avgörs av slumpen är det här programmet inte värt att testa.

De symboler som finns tillgängliga påminner om de så kallade Clip Art-bilderna som jag tyckte var jättekul när jag var yngre. Bilden nedan visar närmast ett skräckexempel.

Symbolerna är både taffligt skapade och därtill inkonsekventa, vilket blir ännu tydligare ju fler symboler man går igenom. Stilen varierar väldigt, och somliga är i färg och andra i svartvitt! Användargränssnittet är ganska tidstypiskt för program som släpptes kring millennieskiftet, och känns sådär lagom kul att arbeta med.

Kort sagt, om man nöjer sig med att skapa en mycket enkel karta som enbart markerar ut städer, då kan AutoREALM vara till hjälp, men knappast annars.

Kommentera

