Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

När ska språkpolisen rycka ut?

Nej, jag utger mig inte för att kunna besvara rubrikens fråga i det här inlägget. Det kommer att aldrig att gå att avgöra vad som är acceptabelt språkbruk eller inte. Gråzonen mellan vad som definitivt är rätt och vad som utan tvekan är fel är ganska stor. Och det blir inte enklare när storsäljande och inflytelserika författare bestämmer sig för att utmana konventionerna. Ett exempel på det är Ulf Lundell, som under arbetet med sin senaste bok Allt är i rörelse kände sig tvingad att rätta till det som redaktören rättat i hans manus. Eller som han uttrycker saken (citerat härifrån):

Det var en ny redaktör den här gången. Min tidigare redaktör visste att hon inte skulle göra svenska av det. Det är språket jag försöker göra sönder för att få tag i det igen. Jag är ute efter att sätta läsaren på hal is.

Vad ska man säga? Förväntar sig någon att språkpolisen ska rycka ut för att arrestera honom? Nej, det kommer givetvis inte att hända. Personligen kan jag reta upp mig på dem som avsiktligt (i brist på bättre uttryck) ”krånglar till” språket, men vem är jag att säga att en av landets mest framgångsrika artister och författare gör fel? Givetvis måste språket förändras, men hur det hela ska ske är en fråga som nog får lämnas öppen för diskussion. Själv vill jag skriva korrekt svenska och är inte särskilt intresserad av att förändra språket (jag tycker att det är viktigare att berätta en bra historia), och jag hoppas att jag får fortsätta med det.

Kommentera

