Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Greedo sköt först!

Det finns mycket man kan reta upp sig på, vissa saker mer meningsfulla än andra. Något som jag personligen inte riktigt kan förstå hur man kan reta upp sig så mycket på är de omgjorda Star Wars-filmerna. Många klagar över att George Lucas förstör deras barndom (ibland används ännu värre uttryck) genom att han i efterhand har gjort om delar av filmerna. De sex filmerna (och hela franchisen som sådan) var en del av min uppväxt också, och personligen har jag inte det minsta problem med att han vill göra de förändringar som han upplever är nödvändiga.

Jag har full respekt för att en kreatör vill känna sig nöjd med sina verk. Jag skulle inte dra mig för att ändra detaljer som jag inte vore nöjd med i mina manus även efter att de givits ut (vare sig genom ett förlag eller i egen regi). Däremot skulle jag (i likhet med Lucas) vara helt öppen om vilka förändringar som gjorts (annars blir det ju någon form av historierevisionism, och då är man ute på hal is). Allra bäst är det ju om allting blir så bra som möjligt redan från början, men ibland kan omständigheterna göra att saker måste justeras i efterhand. J.R.R. Tolkien ändrade ju detaljer i sina ringen-böcker mellan upplagorna (dock utan att möta ens i närheten lika mycket kritik som George Lucas).

Jag bryr mig inte om huruvida det var Han Solo eller Greedo som sköt först. Jag ser det som att fram till 1997 (när Special Edition-filmerna utkom) var det Han Solo som sköt först, därefter var det Greedo. Inget att hetsa upp sig över, det är ju ingen ändring som gjorts i hemlighet eller som förändrar handlingen i någon större omfattning. Jag upplever George Lucas ändringar som ett sätt att förlänga filmernas livslängd. Specialeffekter åldras mycket snabbt, och jag har full förståelse för att något som utspelas i en (upplevd) framtid inte bör se ut som 1970-talet. Lucas vision verkar vara ett skapa en tidlös saga, och jag ser inget konstigt i det.

Ärligt talat, det finns betydligt mer meningsfulla saker att reta upp sig på! Och i min värld är upplevelsen viktigare än alla regler som säger att sådär kan man inte göra.

Ett svar

  1. JP

    Om du nu tycker att detta är en sån struntsak att George Lucas ändrat på det mest fantastiska som finns,The Star Wars trilogy-The Original version som är det ända som gäller när vi pratar dessa filmer,så förstår jag inte varför du ens bryr dej om att skriva om detta.Du pratar ju bara imot dej själv,till skillnad ifrån dej så är jag en äkta Star Wars fantast/samlare och då bryr man sej om sådana här ändringar.Hur skulle det se ut om alla gick in och gjorde ändringar i allt bara för att teckniken inte fanns när det begav sej.Och alla dessa datoranimeringar som gjorts till dom så kallade special edtion är ju så pinsamt utförda att vilken människa på en iq över 14,5 kan se hur igenomskillnigt allt är.Tacka vet jag gammalt hederligt hanverk med Blue-screen,stop motion, modeller,masker och dockor m.m det som just gjorde dom gammla original-filmerna till det mest fantastiska som finns.

    STAR WARS KUNGEN HAR TALAT

    2012/01/29 kl. 23:43

Kommentera

