Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Få, färre, färst!

Dagens inlägg blir kort och kärnfullt. Jag tänkte helt enkelt bara passa på att puffa litet grann för superlativformen av ordet få, nämligen färst! Bara vid något enstaka tillfälle har jag stött på det i tal eller text, och det känns ganska konstigt. Adjektiv finns i de olika komparationerna positiv, komparativ och superlativ. Ordet har dock länge, av någon anledning, varit känt som adjektivet utan superlativform. Detta stämmer dock inte. Färst, som superlativform av få, finns med i SAOL.

Jag brukar säga att språk är till för att förnyas, men i det här fallet handlar det inte om någon egentlig förnyelse, för varför skulle man inte kunna säga färst när man kan säga flest, mest, bäst och andra liknande superlativ?

Däremot undrar jag vad vi ska med ordet umami till när vi har det utmärkta ordet välsmakande. Eftersom vi inte kallar sött för amai, salt för shio, beskt för nigai, eller syrligt för suppai. Jag har absolut inget emot japanska (det är ett vackert språk), men behöver man inte låneord främst när man saknar egna, lämpliga ord i språket …? Så är inte fallet här. (Eller är det möjligtvis samma fenomen som förvandlade senapskål till rucola som gjort att det blev umami, dvs. viss inblandning från livsmedelsindustrin, som även bekostar forskningen kring grundsmakerna?)

5 svar

  1. Kan man säga färst! Det har jag alltid undrat om man kan. Skulle ändå inte använda det för det känns inte naturligt… eller kanske börja använda det och se hur det känns😉

    2011/10/26 kl. 13:00

    • Man måste inte använda det, men jag tyckte att det var viktigt att påpeka att det finns. ”Det finns inget ord som heter färst” är en ganska seglivad myt som jag tyckte att det var dags att ta död på🙂

      2011/10/26 kl. 13:06

  2. Vad härligt! Jag har alltid undrat vad det heter. Fåast har inte känts bra. Färst ska jag ta till mig.

    2011/10/26 kl. 19:11

  3. Är det sant att det finns med i SAOL? Använder alltid färst, men brukar bli utskrattad.

    2011/10/27 kl. 23:10

    • Tack för kommentaren! Jo visst finns det med i SAOL, på sidan 251 (dubbelkollade det innan jag skrev inlägget).
      Dålig stil att skratta åt det, för du gör ju alldeles rätt i att använda det. Tyvärr brukar alla myter som har med språk att göra vara ganska seglivade =/

      2011/10/28 kl. 00:03

Kommentera

