Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Somliga har tur

Läste den här artikeln, som publicerades den 29 september, och som handlar om musikern Nathan Larson, som just har givit ut sin första bok. Det är omöjligt att inte vara avundsjuk på honom, eftersom han faktiskt blev tillfrågad om han ville skriva en bok, vilket han förstås ville. Min första tanke var att det luktade mytbildning/varumärkesbyggande om hans story, för det hela kändes nästan litet väl osannolikt. Men så funderade jag litet mer och började fundera över om man över huvud taget vill göra en grej av att allt har gått som på räls, jag har aldrig blivit refuserad? Jag tror snarare att det är så att man hellre framstår som den som verkligen fick kämpa, och slutligen äntligen lyckades. Om man får välja vilken bild man vill ge av sig själv, vilken bild ger man …?

Jag har tidigare skrivit att det inte finns någon som jag är så avundsjuk på som Camilla Läckberg, men frågan är om jag inte är mer avundsjuk på Nathan. Han är ju både en författare som aldrig blivit refuserad och en firad filmmusikkompositör (filmmusik är något som jag alltid drömt om att arbeta med).

Och varför skriver jag det här, kan man fråga sig? Jo, för att jag vill bryta tabut kring att vara avundsjuk! Jag kommer aldrig att acceptera att det är så förbjudet att vara avundsjuk. I min värld kan avundsjuka faktiskt vara någonting bra. Jag tror att avundsjukan är en viktig drivkraft för att vi alla ska känna motivationen att kämpa hårdare. Och det är bra att Nathan visar att ingenting är omöjligt.

Ett svar

  1. Du har fått en Liebster Blog från mig, bara för att jag ser fram emot dina intressanta och tänkvärda inlägg. Varenda dag. Tack!

    2011/10/27 kl. 11:31

Kommentera

