Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Där fick vi förklaringen

Blev nästan glad när jag läste den här artikeln i SvD, där akademiledamoten Horace Engdahl intervjuas. Engdahl är aktuell med boken Cigaretten efteråt. Den som har följt min blogg har nog inte undgått att lägga märke till mitt intresse för boktitlar. Utöver att jag tycker att tobaksindustrin redan har fått betydligt mer uppmärksamhet än de förtjänar tyckte jag inte att det här var någon konstig titel. Den är kort, kärnfull och lätt att komma ihåg, och säger en del om boken i fråga. Detta till trots har författaren det goda omdömet att han i SvD:s artikel förklarar precis vad titeln kommer sig utav.

Uttrycket kommer från tobaksreklamen, en bild av ett rökande par i sängen med tecken på nyss avslutad intensiv aktivitet. Horace Engdahl skriver om blosset som rit när människan står inför det absoluta: ”Världens undergång skulle vara en fullt uthärdlig tanke om det bara vore möjligt att ta en cigarett efteråt.”

Sådär bra förklaringar har jag sällan läst till betydligt sämre boktitlar! Och av en akademiledamot dessutom, de har knappast gjort sig kända för att vara lättillgängliga. All heder åt Horace för den förklaringen! Skulle vara intressant med en förklaring till Så som du hade berättat det för mig (ungefär) om vi hade lärt känna varandra innan du dog av Jonas Hassen Khemiri (som faktiskt bräckte Alex Schulman i den inofficiella tävlingen i längst boktitel, grattis Jonas!).

Kommentera

