Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

NaNoWriMo

Det vore nästan ”tjänstefel” att blogga om skrivande och inte nämna NaNoWriMo, som inleds idag. National Novel Writing Month, som förkortningen utläses, är en form av tävling där alla som under november månad lyckas skriva en roman på minst 50 000 ord vinner. Inga vinster utdelas dock, och inga krav ställs på innehållet (eller ens vilket språk texten är skriven på), utan det hela är helt enkelt ett initiativ för att få alla som drömmer om att skriva en egen bok att äntligen komma igång med sitt skrivande. Den som vill delta i tävlingen registrerar sig på tävlingens hemsida. Förra året deltog över 200 000 personer!

Jag har själv aldrig ställt upp, men jag vet av erfarenhet att 50 000 ord på en månad definitivt inte är omöjligt. Det motsvarar ungefär fyra A4-sidor per dag (räknat på Times New Roman, 12 punkter, 1½-radavstånd).

3 svar

  1. Hade nog varit kul att utmana sig själv på det där sättet. Fast det får nog bli en annan gång. Räcker med att jag skrev 100 sidor på ca två veckor för några månader sedan. Blev bra jojjig i huvudet av det.😀

    2011/11/02 kl. 00:32

  2. kanske inte så dumt att försöka😕 Jag är sååå sugen men har sååå fullt upp… men kanske ändå

    2011/11/02 kl. 17:26

  3. Har tänkte år efter år att jag ska vara med, men just nu är det helt enkelt för mycket annat. Ska kanske sätta mig ner nästa vecka, men jag hinner nog inte med 50000 ord innan novembers slut. Dock så kanske det viktigaste är att börja.

    2011/11/04 kl. 22:31

Kommentera

