Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

En fransk solskenshistoria

Jag hade aldrig hört talas om Goncourtpriset, som delas ut i Frankrike, förrän jag läste att debutanten Alexis Jenni tilldelats det i år. Jag hade givetvis aldrig hört talas om honom tidigare (han är så pass okänd att han inte ens har en egen artikel på engelska Wikipedia ännu), men det som gjorde mig glad var det faktum att Jenni är hela 48 år! Jag brukar vanligtvis inte lida av åldersnoja, men i en tid när människor gärna ska vara unga som en 25-åring och erfarna som en 55-åring har jag länge befarat att mitt bästföredatum som debutant hunnit passera. Alexis Jenni ger mig hopp! (Det finns förstås fler författare som debuterat sent i livet, men oron finns där hela tiden ändå.) Jag citerar honom härifrån, ett citat som inger hopp för oss som ännu inte nått bokdiskarna:

Sedan jag blev färdig med studierna för 20 år sedan har jag skrivit flera saker som inte har fungerat. Så jag sade till mig själv att jag alltid skulle vara en söndagsförfattare, precis som det finns söndagsmålare.

Det belönade debutantverket heter L’art francais de la guerre (vilket kan översättas med Den franska krigskonsten) och är en reflektion över Frankrikes koloniala förflutna. Grattis, Alexis!

(Och även grattis till min syster Stina, som fyller 24 år idag!)

Kommentera

