Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Har du skrivit ett lipogram?

Nej, troligen har du nog aldrig skrivit något sånt, för ett lipogram är nämligen en längre text i någon form som avsiktligt utelämnar någon av alfabetets bokstäver, och då helst någon av vokalerna. Det har skrivits hela böcker i form av lipogram, men själv skulle jag nog tappa förståndet innan jag ens blivit klar med första kapitlet …

Den engelska artikeln på Wikipedia (som jag länkade till) uppger att det är en ”enkel uppgift” att skriva lipogram utan ”ovanliga bokstäver” som X, Z och J! Eftersom jag har visat sig vara det vanligaste ordet i mina texter (trots att jag alltid skriver i tredje person!) vore det nog utsiktslöst för mig att ens försöka skriva ett lipogram.

Entusiasten Gyles Brandreth har bearbetat flera av Shakespeares verk till lipogram. Några av dem utesluter två (!) bokstäver. Hur mycket svårare kan man egentligen göra det för sig?

Ett svar

  1. Haha, vad vill man egentligen uppnå med det? Det måste nästan bara vara för författarens egen skull.

    2011/11/07 kl. 08:33

Kommentera

