Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Strindberg i alfabetisk ordning

Hur skulle du reagera om någon tog din bok, sorterade orden i alfabetisk ordning och sedan gav ut under samma titel som du själv, med tillägget alfabetisk? Det var just så författaren Pär Thörn gjorde med August Strindbergs Röda rummet från 1879. Röda rummet (alfabetisk) från förra året är utgiven i Thörns namn, trots att den innehåller Strindbergs ord! Men nu var det inte upphovsrättsaspekten av det hela jag tänkte skriva om, utan själva företeelsen. Det är troligtvis den mest udda bok jag någonsin hört talas om.

Jag vet inte riktigt hur Thörn kom på idén till det hela, men jag har förstått det hela som att han sökte efter att ”uppenbara betydelser bortom upphovsmannens kontroll”, som DN uttryckte det. Jag kan givetvis inte svara på om han lyckades med detta, men spontant känns det hela som slöseri med skog. Någonstans går det en gräns mellan djupsinnighet och rent trams. Thörns bok ger knappast någon vidare inblick i Strindbergs språkbruk, eftersom den innehåller exakt samma ord som förlagan! Det hela påminner om det gamla klassiska bruket att lyssna på musik baklänges för att söka efter dolda budskap. Men jag tror att chansen är större att hitta någonting nytt där än genom att sortera en bok i alfabetisk ordning.

Något som vore intressant att veta är vilka som köpt den här boken, och vilka förväntningar de hade på den. Blev dessa förväntningar i så fall infriade? För mig känns det här som ytterligare ett exempel på något som är garanterat att ge massor med uppmärksamhet, men som ändå inte gör någon nytta för någon (utom för tryckeriet som tryckte boken, antagligen). Det är troligtvis inte sista gången vi ser något liknande.

Kommentera

