Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Twitter!

Idag är det 111111, den enda dagen under min livstid som det går att skriva datumet genom att bara använda en siffra, och dagens inlägg kommer att handla om Twitter! Jag ska erkänna att jag var skeptisk mot det till en början och närmade mig det med försiktighet. Mina fördomar sa mig att Twitter främst var någonting för innemänniskor, att det inte var något för en normal människa med ett liv som det inte går att blogga om, men när jag väl tog steget att ge det en chans insåg jag genast att mina fördomar hade fel.

Givetvis har Twitter oftast uppmärksammats när någon känd person (exempelvis Lindsay Lohan eller Ashton Kutcher) gjort något uppseendeväckande uttalande, men det ligger ju i sakens natur att det uppmärksammas. Det har dock ingenting med Twitter i sig att göra, Twitter är ett socialt medium som är till för oss alla! Jag tror att inte minst Arabvåren bevisade det, där Twitter kom att spela en viktig roll. Twitter är ett enkelt sätt att nå ut till människor över hela världen!

Vad är det då som skiljer Twitter från exempelvis Facebook? Twitter har sin främsta styrka i att det inte kräver att man faktiskt är vän med någon för att kunna ”följa” den personen (dvs. prenumerera på den personens inlägg). Man väljer helt enkelt att följa en person (eller företag), och därefter kan man på ett enkelt och överskådligt sätt se alla den personens inlägg. Man kan även skriva till en person trots att den personen inte följer dig, vilket jag ser som en mycket bra funktion. Tack vare Twitter har jag gjort ett helt gäng nya bekantskaper både i Sverige och på andra håll i världen (ibland inbillar jag mig att varenda vampyrförfattare i hela Nordamerika följer mig, men det är såklart bara kul!). Jag twittrar både på svenska och engelska för att så många som möjligt ska ha behållning av det jag skriver om.

Som skribent med författardrömmar är Twitter ett mycket bra redskap. Den som är aktiv och skriver genomtänkta inlägg kommer snabbt att uppmärksammas och få stor spridning på sina ”tweets” (som inläggen kallas). En annan funktion som jag ofta använder mig av och som är mycket användbar är de så kallade ”hashtaggarna”. Det fungerar så att man skriver tecknet # framför ett ord, och därefter kan andra twittrare se vilka andra inlägg som skrivits med samma hashtag. Ett exempel är #bokmässan, där man genom att klicka på den hashtaggen kan se vilka andra som skrivit om bokmässan. Det är ett mycket enkelt och praktiskt sätt att komma i kontakt med andra twittrare med samma intressen! (Det är dock viktigt att komma ihåg att det enbart fungerar med bokstäver, inte siffror eller skiljetecken, man måste med andra ord skriva #ebok istället för #e-bok.)

För den som har författardrömmar, artistdrömmar (eller andra liknande drömmar) är Twitter närmast ett måste. Den som är intresserad kommer troligen att söka efter dig på Twitter, och att droppa sitt användarnamn (i mitt fall @johanlindback) är ett mycket smidigt sätt att göra sitt namn hört och bygga sitt varumärke. Den uppmärksamme har även noterat att det går att läsa mina tweets till höger här på bloggen, det går med andra ord att sprida sina tweets även till dem som själv inte är medlemmar på Twitter.

Efter att ha varit aktiv på Twitter i nästan ett och ett halvt år kan jag inte annat än rekommendera alla som vill synas eller som älskar att skriva att ge det en chans. Jag har aldrig ångrat mig.

2 svar

  1. Det här lät ju väldigt intressant måste jag säga. Jag har bara känt mig skeptisk fram till nu. Finns det några nackdelar? Är folk otrevliga ibland eller är det god stämning? Hur ofta ska man twittra? Flera gånger om dagen eller en gång om dagen? Jättekul att någon är så positiv iaf:). Jag ska titta lite på det här innan jag bestämmer mig.
    Massor med kramar till dig fina vän!

    2011/11/11 kl. 06:24

    • Det är inte konstigt att man är skeptisk, eftersom Twitter (åtminstone tidigare) mest har omtalats i kändisskvallersammanhang, men jag tror att det är på väg att ändras nu. Stämningen har (som jag upplevt det) varit mycket god, och den blir ganska personlig. Den enda nackdelen som jag hittills har upplevt är att man kan få sura meddelanden även från såna som man inte följer, men det är ju inte annorlunda än på en blogg så det är ju inget problem som är specifikt för just Twitter. Man kan skriva så många eller få meddelanden som man känner för, men åtminstone ett om dagen tror jag är bra. Ju mer aktiv man är desto mer uppmärksamhet får man ju. Vore jättekul om du ville pröva på det🙂 Känner du inte att det är något för dig så går det ju att ”dra sig ur”.
      Hoppas att allt är bra med dig och att du får en toppenhelg!
      Kraaam!

      2011/11/11 kl. 15:33

Kommentera

