Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Stryk de första 30 sidorna?

Det här inlägget är mina egna reflektioner kring ett inlägg som min skrivarvän Elin Holmerin skrev den 24 september. Hon resonerade kring ett råd som hon snappat upp någonstans som sade att man, efter att ha avslutat sitt manus, borde stryka de första 30 sidorna för att handlingen ska komma igång litet snabbare (in medias res, som man brukar kalla det). Onekligen ett mycket gott råd, beroende på hur man skriver. Om man rent tvångsmässigt skriver 30 sidor där alla personer, platser, relationer, förutsättningar etc. måste etableras, men där det egentligen inte händer någonting, då är man definitivt hjälpt av att stryka de första 30 sidorna. I stort sett allt det jag tidigare nämnde går att etablera ”i farten” medan det händer andra saker samtidigt.

Men jag tror inte att man bör tolka rådet så bokstavligt, det är dess andemening som är det viktiga. De inledande 30 sidorna är mycket viktiga när det gäller huruvida läsaren kommer att vilja fortsätta läsa boken (för att inte tala om när det gäller förlagsredaktörer!). Det finns ingen ursäkt för att inleda en bok med 30 sidor som inte håller, för då kommer ingen att upptäcka att de 470 sidorna som följer faktiskt är jättebra!

Ett gott råd som jag kan dela med mig av ifall du överväger att stryka något är att gå igenom texten och noggrant anteckna vilka faktauppgifter eller andra upplysningar som dyker upp och som är väsentliga för handlingen, sedan ser du till att dessa uppgifter inryms någon annanstans i texten. Det har hjälpt mig flera gånger att bli av med textstycken som drar ned tempot i handlingen.

3 svar

  1. Godmorgon vännen!
    Jag ska definitivt inte stryka de första 30 sidorna, för jag hoppar in mitt i en händelse. Jag har t o m fått rådet att försöka etablera lite mer fakta om huvudpersonerna tidigare i texten. Men generellt sett är det ett bra råd. Många opublicerade texter har en tendens att att vara för långsamma just i början tycker jag.
    Tacj för råden om twitter! Jag har skapat ett konto men känner mig inte riktigt mogen ännu…:).
    Kram!

    2011/11/12 kl. 06:16

  2. Jag följde det tipset med mitt första manus, fast de 30 sidorna jag tog bort var nästan 100 istället. Det var inte det att det inte hände saker, det var bara ointressant för själva handlingen. Eller, hade ingenting med vad det egentligen handlar om att göra med. Det var som en egen historia, men jag lyckades korta ned allt till bara ett par sidor, för det var viktigt att nämna.

    Jag har dock lärt mig väldigt mycket genom det första manuset. När jag nu påbörjar någonting nytt ser jag till att alltid komma direkt in i historien, för det blir så mycket bättre! Läser för övrigt en bok nu som mycket väl kunde ta bort i alla fall 20 sidor bakgrundsfakta (här snackar vi inte miljöbeskrivningar, utan ett system). Får se om den är värd att läsa vidare trots den tröga starten.

    2011/11/12 kl. 13:37

  3. Nja i mitt fall skulle det definitivt inte fungera. Om jag gjorde det skulle boken bli heltokig och ingen skulle fatta vad som händer.😛 Jag stryker där det behövs helt enkelt.🙂

    2011/11/12 kl. 14:09

Kommentera

