Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Att skapa en e-bok i pdf-format

Det här inlägget kommer att handla om hur man på ett enkelt sätt skapar en e-bok i pdf-format med hjälp av gratisprogrammet OpenOffice.org (vanligen kallat Open Office). Pdf är tillsammans med epub det vanligaste formatet för e-böcker. Använder man mycket bilder eller tabeller, eller om layouten av annan anledning måste vara fixerad (i motsats till omflödningsbar) är pdf att rekommendera. (Pdf är för övrigt det format som vanligtvis ligger till grund för alla tryckta böcker!) Jag kommer att använda första delen av min fantasyserie Det magiska förbundet som exempel. (Troligtvis fungerar det hela precis likadant i Microsoft Word, men menyerna kan ha andra namn.) Klicka på bilderna för att se dem i originalstorlek!

Såhär ser texten ut när vi börjar. Det här är oformaterad text i A4-format och med 1½-radavstånd, precis som jag skrev den från början. För att kunna bearbeta texten vidare måste all text markeras, detta görs genom Redigera > Markera allt, eller genom att sätta markören vid textens början och trycka Ctrl + A. Då kommer texten att se ut som nedan.

Nästa steg är att gå in i Format > Stycke … för att justera indragen. Programmets standardinställningar fungerar bra för vänster- och högermarginaler, så vi behöver inte justera dem, men däremot vill vi såklart ha indrag på första raden, vilket är lätt ordnat!

Som du ser på bilden ovan har jag ställt in värdet 0,5 under rubriken Första raden. Detta gör att indraget för första raden i varje stycke blir en halv centimeter. Jag ändrar även radavståndet till Enkelt (du kommer strax att förstå varför). När detta är gjort kommer texten att se ut som på bilden nedan.

Är det något som är fel? Jo, kapitelnumret och kapitlets första rad ska ju inte ha något indrag! Detta måste justeras för hands, men är snabbt gjort genom att markera raden med ettan och raden under, och sedan upprepa proceduren från ovan med Format > Stycke …, fast då ändrar du 0,5 på Första raden till 0,0. Då ser det istället ut såhär, vilket känns mer riktigt.

Därefter markerar du hela texten på nytt och går istället in på Format > Sida … Då kommer du att få upp menyn på bilden nedan. A4 kommer att vara förvalt, men ändra det istället till A5, som ju är det vanligaste formatet för en tryckt bok! När detta är gjort kommer du att ha sidor som ser ut som på bilden nedan. (Observera att ramen på bilderna endast finns för att göra det hela överskådligare i Open Office. Den visar inte marginalerna och syns inte när texten exporterats till pdf!)

Bilden ovan ser i stort sett ut som en sida ur en tryckt bok! Varför vi ändrade radavståndet från 1½ till enkelt var för att texten annars skulle ha blivit mycket gles i det nya formatet A5.

Det sista som behöver göras är att klicka på symbolen för att omvandla dokumentet från doc-formatet till pdf. Detta är mycket enkelt, det enda som behöver göras är att välja ett namn på dokumentet och sedan välja var man vill spara det. Mycket svårare än såhär är det faktiskt inte att skapa en e-bok i pdf-format! (Det finns givetvis även mer avancerade funktioner som kan användas om man önskar, men detta blir föremål för ett senare inlägg.) Bilden nedan visar ett exempel på hur en sida från den färdiga pdf-filen kan se ut!

Ett svar

  1. Ping: Att skapa en e-bok, del 1 « Johan Lindback

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s