Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Får jag påminna om säkerhetsbältet?

Jag har skrivit om det här förr, men med tanke på vad som hände mig härom veckan känner jag att det kan behövas en extra påminnelse. Jag hade oturen att lyda rådet att gå över till Libre Office istället för min gamla trotjänare Open Office. Det finns en lång och tröttsam historia bakom det hela, men i korthet kan sägas att de som idag utvecklar Libre Office var dem som tidigare utvecklade Open Office, fram tills att dess källkod köptes upp av företaget Oracle, då de valde att fortsätta vidare på egen hand och istället släppa Libre Office. Jag hade vid tidigare tillfälle testat en betaversion av Libre Office och reagerade på att det verkade en aning ostabilt. Detta är dock knappast ovanligt, och betaversioner av program rekommenderas aldrig för användning i produktionsmiljöer. Jag utgick ifrån att alla problem skulle vara lösta när den skarpa versionen släpptes (stable release, som det brukar kallas).

Det var dock med en så kallad skarp version av programmet som olyckan var framme. När jag skulle avsluta programmet kraschade det, och i och med detta förstördes två av mina filer. Efter kraschen gick ingen av filerna längre att öppna, och jag möttes enbart av felmeddelanden. Tack och lov hade jag backup på mina skrivprojekt, så det enda som gick förlorat var det arbete jag gjort just den dagen (vilket i och för sig var illa nog). Så, med andra ord: Var väldigt noga med att göra backup! Gör backup efter varje avslutat skrivpass. Det kan vara din räddning.

Och jag kan inte rekommendera någon att använda Libre Office. Jag har använt Open Office sedan 2005 utan några som helst problem. Det här problemet med Libre Office inträffade efter ett par dagars användning!

Ett svar

  1. Usch va trist när arbete försvinner på det sättet. Jag blir påmind varje dag då min dator krånglar på ett sätt som gör att jag ibland inte tror att jag kommer få igång den igen. Det har hänt att jag inte sparat på ett tag när detta hänt och den panik som då fyller mig har lärt mig att jag alltid ALLTID sparar på min lilla skrivsticka.

    Jag har precis skrivit färdigt kvoten i NaNoWriMo och med tanke på hur snabbt jag gjort det och haft full koll på hur mycket jag skrivit har jag insett hur mycket jag faktiskt skriver per dag. Om 1500 ord eller ibland 3000 ord försvinner vilket var det jag hann upp i på en dag, ja, då hade jag fått total panik. En dag kan göra stor skillnad i ett skrivprojekt. Förstår din känsla. Usch!

    2011/11/16 kl. 09:37

Kommentera

