Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Pink Floyd har fattat vad det handlar om!

Jag skriver inte det här inlägget för att ta ställning i fildelningsfrågan, men det är ändå intressant att notera att Pink Floyd på grund av den illegala fildelningen vägrar spela in en ny skiva. De har förstått att en skiva (liksom en film, en bok, ett dataspel m.m.) alla i slutänden är en produkt som är till för att säljas. Jag citerar trummisen Nick Mason härifrån:

Det tar så lång tid att spela in en skiva och sedan blir den bara nedvärderad, som så många skivor har blivit. Den laddas ner för ingenting. Så det slutar med att du tillbringat ett år med något som du bara ger bort.

Kort sagt, det man producerar är en produkt. Den ska säljas, eller (om den är gratis) åtminstone marknadsföras och hitta sina konsumenter. Det är onekligen befriande att höra någon säga något annat än det klassiska konsten är oantastlig eller liknande. Pink Floyd behöver definitivt inte skämmas för att de inte vill skapa en produkt som de sedan inte kommer att kunna sälja. Ingen skapar kultur som ren välgörenhet, i slutänden vill nog de allra flesta kunna bygga upp en karriär på sitt skapande och kunna leva på det man skapar.

Noterar även att Elvis Costello är inne på samma spår. Jag citerar honom härifrån:

Därför har jag inte heller någon lust att ödsla tid i studion, spela in ett album och sen riskera att få musiken distribuerad via kanaler som jag inte gillar.

Ett svar

  1. Nej, Pink Floyd har inte fattat vad det handlar om. På grund av bland annat nedladdningen så måste _produkten_ ha ett mervärde om den ska sälja. The Ark förstod det genom att sälja sin senaste skiva tillsammans med en exklusiv tidning (och sålde väldigt bra). Det gamla traditionella gäller inte längre – det gäller att tänka nytt och vara banbrytande. Om musiken t ex finns på Spotify så garanterar jag att den illegala nedladdningen minskar. Jag själv har inte laddat ner musik alls sedan jag fixade Spotify premium. I princip alla mina elever använder Spotify. Att inte göra någon produkt alls känns fånigt om man är musiken, likväl som jag skulle säga att det är ingen idé att skriva något alls för boken blir ändå aldrig utgiven, och om den blir det så kommer folk ändå bara låna på biblioteket.

    2011/11/18 kl. 07:21

Kommentera

