Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Har SAOL alltid rätt?

Frågan kan tyckas besynnerlig, har SAOL och Svenska Skrivregler (som utges av Språkrådet) alltid rätt? Jag kan givetvis inte besvara den frågan en gång för alla, utan det här är bara ett inlägg om hur jag ser på det hela.

Frågan har dykt upp flera gånger på olika forum där jag varit aktiv. Någon har ställt en fråga angående antingen något specifikt ord eller sätt att uttrycka sig. Jag (eller någon annan) har ofta hänvisat till SAOL eller Svenska Skrivregler, vilket inte alltid fallit alla i smaken (även om det är otvetydigt vad som står). Frågan som man måste ställa sig är om dessa båda ”språkbiblar” alltid har rätt. För min del är svaret ett solklart ja. Jag har inget behov av att utmana konventioner eller förnya språket, jag är helt och hållet nöjd med att använda språket som det ser ut idag.

Varför? Anledningen är delvis att folk i allmänhet har ganska låg tolerans mot språkfel. Minsta språkfel får människor att reagera. Jag vill att folk ska läsa mina texter och ta del av mina berättelser, inte fastna i mitt språk. Av den anledningen använder jag de stavningar som finns i SAOL och följer de språkregler som står i Svenska Skrivregler. Jag hänvisar hellre till dem än att behöva försvara varför jag skrivit (eller inte skrivit) på ett visst sätt. Dessutom tycker åtminstone jag att de flesta försök som görs att på egen hand förnya språket faller ganska platt. Nytänkande blir inte automatiskt bra. Jag tycker att det känns ganska tragiskt med dem som väljer att skriva ”fel” för att de inte är nöjda med vad som anges i de båda böckerna.

Jag har rensat bort alla ”även fast” som förekommit i mina manus. Jag vet inte exakt varför det är fel, men jag vet att det är fel och jag nöjer mig med det. SAOL och Svenska Skrivregler är inte allsmäktiga, men de har garanterat bättre koll på språket än jag och de flesta andra av oss, därför väljer jag att lita på dem.

Ibland kan man stöta på att någon skriver ”jag röstar på …” som svar när någon velar mellan två olika sätt att skriva och ber om råd. Det går inte att rösta om huruvida ett ord är rättstavat eller inte, punkt. Du har däremot möjlighet att framföra dina synpunkter till dem som utger de båda verken.

7 svar

  1. Jag minns en hetsig diskussion med en kvinna på ett skrivarforum som hade skrivit alla ”viktiga” ord med första bokstaven i versal i sin text (Flickan pratade med Mannen etc). Jag påpekade att det inte är konventionen att göra så i Sverige men att engelsmän och amerikaner ibland använder det som förstärkning, vilket kan göra att texten ser ”svengesk/anglofierad) ut. Hon blev asförbannad och hävdade att hon hade hittat på ett helt nytt sätt att förstärka ord, istället för fet eller kursiv stil och tänkte minsann inte ändra sig. Det är helt ok att inte ändra sin text, men som du säger – de flesta försök att ”förnya” språket faller platt. Riktiga magplask faktiskt.

    Det finns sätt att förnya utan att göra fel. Att hitta på egna liknelser och metaforer är ett sätt. Att sätta samman ovanliga ord är ett annat. Googlar man på Eldflod så får man bara upp min bok plus något gammalt utdrag ur en hyllvärmare.

    2011/11/20 kl. 08:24

  2. En som klarade att göra ”språkfel” var Astrid Lindgren. Och att hitta på nya ord. Namnet Ronja fanns ju inte innan Astrid hittade på det. Men de är få förunnat att ha sån språkkänsla. Jag är som du, jag följer hellre de vedertagna reglerna än att folk hakar upp sig i mina texter.
    Kram!

    2011/11/20 kl. 09:08

  3. Svaret är enkelt: Nej.😉 Men jag förstår hur du menar. Dock förändras ju språket, och alla förändringar som så småningom hittar in i SAOL och Svenska skrivregler har för det mesta tillämpats av ”regelbrytare” i en lång tid innan förändringen accepteras. Det undretide skriver om, exemplet med kvinnan som skrev mannen med stor bokstav, behövs det ju egentligen ingen regel för att välja det. Visst kan man skriva så om man vill, men man bör inte låta bli på grund av att Svenska skrivregler säger så, utan på grund av att det är störande. Att komma på ord älskar jag, men samtidigt bör man inte bryta för många regler heller, då blir det mest fånigt.

    2011/11/23 kl. 21:22

  4. Jag älskar såna här konstruktiva diskussioner, det var såna som vi hade alldeles för få av på kapitel 1. Tack för alla kommentarer!🙂

    2011/11/24 kl. 04:02

  5. Håller inte riktigt med dig, för skrivregler är ju inte huggna i sten. Det jag tycker är bra med ”Svenska språkregler” är att den inte hävdar att det här är sanningen, utan att den tar upp variationer i språket och vad som är vanligaste sättet. Sedan är det upp till mig som skribent att välja om jag i detta fall vill följa den allmänna rekommendationen eller om jag av någon orsak vill avvika.

    Jag ser det lite som etikettregler, vet man vad som är normalt och brukligt så förstår man när man kan bryta mot reglerna för att det andra sättet passar bättre. Det går alldeles utmärkt att hålla kycklingben i handen när man är på picnic, men det ser konstigt ut på nobelmiddagen.

    Det ser inte bra ut att skriva ”sen” när man representerar en myndighet, men skriver du en novell där du återberättar vad den gamle farbrorn vid fiskarboden sa så går det utmärkt att skriva ”sen” istället för det mer korrekta ”sedan”.

    2011/12/29 kl. 16:33

    • Tack för kommentaren! Nej, jag kan hålla med om att skrivregler inte är huggna i sten, men om man ska bryta mot väl etablerade skrivregler måste man verkligen ha en tanke med det och veta vad man gör, och det är en konst som få behärskar. Jag upplever att folk har väldigt låg tolerans mot språkfel (medvetna eller omedvetna), så därför försöker åtminstone jag hålla mig till det som är etablerat. Jag har själv arbetat på en myndighet, och givetvis uttrycker man sig annorlunda när man skriver någonting i tjänsten jämfört med när man skriver privat.

      2011/12/29 kl. 16:46

  6. Ping: Svenska skrivregler – Språkrådet | Den lilla boklådan

Kommentera

