Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Bra talat av Läckberg

Kan inte tycka annat än att det här faktiskt var bra sagt av Camilla Läckberg. Hon är ingen författare som jag brukar läsa, och det finns troligtvis ingen som jag är så avundsjuk på som henne (av rätt många anledningar, hon har ju lyckats med precis allt!), men jag kan inte annat än hålla med om det här citatet (som kommer härifrån):

Inspiration är en stor, fet myt som författare vill hålla uppe för att behålla mystiken kring yrket. Jag irriterar mig också på myten om att ju längre tid det tar desto bättre är boken. Om någon har skrivit en bok i åtta år tänker jag bara ”vilken lat jävel” och ”snacka han måste ha suttit i baren och druckit rödtjut”. Jag retar mig också på att produktivitet är lika med dåligt. Joyce Carol Oates har fått kritik för att hon är så produktiv vilket ses som negativt. Men människan jobbar hårt så vad är problemet?!

Det är helt och hållet sant. Som jag tidigare konstaterat är inspiration ingen förutsättning för att vara en skicklig författare (till skillnad från motivation och kreativitet), och jag ser heller inget samband mellan hur lång tid det tagit att skriva en bok och hur pass bra den är. Att vara produktiv är definitivt inget belägg för att man skulle vara en sämre författare (däremot blir det onekligen svårare att ha en överblick över någons författarskap om man är väldigt produktiv, och då kan varje enskilt verk kanske upplevas som mindre unikt, vilket anses negativt).

(Jag retar mig dock på att SvD, där citatet kommer ifrån, använder både frågetecken och utropstecken i slutet av en mening, det hade räckt med frågetecknet.)

3 svar

  1. Jag både håller med och inte. Det här med tiden håller jag med om – jag själv är supereffektiv när jag väl skriver. Då kan jag skriva ihop en 300-sidorsbok på ngn månad. Jag kommer att ha gett ut en bok om året sedan 2010 (alltså en 2010, en 2011 och en 2012).

    MEN, och det är ett stort men, jag kan inte skriva jämt. Jag skriver i intensiva perioder när jag är inspirerad eller har lust. Jag _måste_ inte skriva – så som en del uttrycker sig (”jag bara MÅSTE skriva, annars dööööör jag”). Skrivandet för mig är lika mycket nöje som att titta på tv, göra smycken eller spela dataspel. Jag gör det i perioder. Det är klart att jag ibland måste tvinga mig att skriva – framför allt att skriva klart – även om jag inte direkt har lust och ibland kommer lusten när jag väl har börjat. Men visst – inspirationen är ingen förutsättning men en jävla god hjälp😀

    2011/11/23 kl. 07:25

  2. Även jag håller på det hela taget med Läckberg. MEN det finns ett stort antal ”författarmaskiner” som producerar sin årliga bok. Många av dem borde låta det ta längre tid.

    2011/11/23 kl. 07:38

  3. Jag håller också med. Motivation och kreativitet och fantasi bör man dock ha. Om jag inte har nåt av det blir det jag skriver definitivt inte bra.
    Kram

    2011/11/23 kl. 08:21

Kommentera

