Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

E-böckerna: En dyr affär

http://svt.se/embededflash/2615752/play.swf

Somliga nyheter är både goda och mindre goda på samma gång. Nyheten om att utlåningen av e-böcker på biblioteken ökar är positiv på det sätt att det visar att intresset för dem är stort och att e-boken har kommit för att stanna. Men samtidigt är det givetvis mindre positivt att det innebär en så pass ökad kostnad för biblioteken. Det är tydligt att någonting har gått riktigt snett i den här processen. Det är fel att så stor åtskillnad görs mellan e-böcker och tryckta böcker, eftersom det i grunden är samma sak! Både e-boken och den tryckta boken är gjord utifrån samma textfil och förmedlar samma information. Det här är en ren fråga om att anpassa sig till ny teknik. Men jag hoppas innerligt att anpassningen inte kommer att vara lika långsam och smärtsam som övergången till att i huvudsak konsumera musik via internet.

(Förresten, är det bara jag som nästan börjar dregla över bilderna på e-böcker på läsplattorna i reportaget …?)

2 svar

  1. Jag kidnappar den här posten för att fråga om en annan, e-boksrelaterad fråga. Du anknyter ju i många inlägg till din romanserie Det magiska förbundet. När blir den tillgänglig som e-bok då? Så att man kan läsa det som du så ofta skriver om. Hmm?

    2011/11/24 kl. 17:40

    • Kul att du frågade! Så snart som möjligt, hoppas jag. Vill inget hellre än att få ut den, men jag letar fortfarande efter en bra lösning att ge ut den, så att den även blir tillgänglig via elib. Ville ge ut del 1-4 i en volym för att hålla nere kostnaderna, men fick beskedet att det manuset var för långt för att ge ut i en volym (!). Stay tuned, förhoppningsvis kan jag snart få ut den på något sätt. Om ingen annan möjlighet dyker upp ger jag ut den via Smashwords.

      2011/11/24 kl. 17:46

Kommentera

