Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Ett intressant initiativ

Nej, deckare är ingenting för mig, för mig räcker det med att ha läst några av Arthur Conan Doyles böcker om Sherlock Holmes (har för mig att jag har läst ABC-morden av Agatha Christie också någon gång), dagens deckare intresserar mig inte det minsta. Men som e-bokentusiast kan jag ändå inte låta bli att uppmärksamma den senaste utgåvan från personen som aldrig kommer att bli invald i Svenska Akademin, nämligen Lars Kepler. Bonniers har nämligen givit ut Keplers tre böcker i en samlingsvolym i e-boksform, som dessutom säljs till ett mycket lågt pris. Ett lovvärt initiativ som verkligen visar hur e-boksformatet kan användas på ett bra sätt! De tre böckerna hade på grund av sin längd aldrig kunnat ges ut som samlingsvolym i tryckt form, men e-boken har inte samma begränsningar. Förhoppningsvis kommer vi att få se fler liknande utgåvor i framtiden (gärna med extramaterial, för att ge mervärde även åt dem som redan har böckerna i tryckt form). (Utöver Maktens vägar I-III av Bertil Mårtensson kan jag inte på rak arm komma på fler liknande e-boksutgåvor.)

Vad som dock gör mig något förbryllad är att jag ville göra en liknande utgåva av de fyra första delarna av Det magiska förbundet, men fick svaret att mitt manus var alldeles för långt. Keplers tre böcker är tillsammans högst troligen längre än alla sju delarna i min serie tillsammans! Hur Bonniers kunde lyckas med detta, men inte jag, kan man bara spekulera om.

Kommentera

