Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Existensberättigandet hos en rip-off

Jag har antagligen skrivit provokativa inlägg tidigare, men risken finns att det här kommer att bli det värsta av dem alla. Idag tänkte jag nämligen skriva några reflektioner kring huruvida en rip-off har något existensberättigande. Jag kommer inte att ge mig in på de upphovsrättsliga aspekterna av det hela (plagiat eller varuförfalskning), utan kommer enbart att beröra de moraliska aspekterna av det hela. Jag definierar en rip-off som en skamlös kopia av någon annans verk (dock utan att innebära varumärkesintrång eller plagiat). Det skiljer sig något från Wikipedias definition av begreppet, men det är så det oftast används när det är fråga om litteratur (eller andra närbesläktade former av kultur, som exempelvis musik eller tv-spel). Alla vi som gärna läser recensioner av olika slag har troligen stött på det här uttrycket både en och två och hundratvå gånger, därför tänkte jag skriva mina reflektioner kring det hela.

Jag går direkt på det mest uppenbara. Finns det över huvud taget någon utgiven författare som skriver fantasy och vars verk aldrig någon gång anklagats för att vara en ”rip-off” av J.R.R. Tolkiens böcker? Troligtvis inte. Till och med J.K. Rowling har anklagats för att efterlikna honom! Att blanda in Tolkien när man recenserar fantasy blir nästan lyteskomik. Tolkien var inte först med att skriva fantasy, och andra författare får faktiskt skriva inom samma genre utan att behöva få Tolkiens namn kastat i ansiktet. Det är dags att gå vidare nu! Nog om detta.

Det är givetvis aldrig acceptabelt att bryta mot lagar i sitt skapande (det finns ju en anledning till att vi har lagar), men skillnaden mellan en rip-off och ett varumärkesintrång är mycket stor. Jag tycker att det är fullt acceptabelt att man vill skapa egna verk inom en genre som visat sig framgångsrik. Finns intresset hos läsarna kommer marknaden att vara stor nog för två verk inom samma genre. Att genast påpeka att ”X är en rip-off av Y” känns för mig mest som ett sätt att försöka briljera genom att visa att man faktiskt känner till Y. Det imponerar åtminstone inte på mig.

Det är svårt att vara först med någonting, men frågan man glömmer ställa sig är om man verkligen måste vara först med något? Jag tycker att det är viktigare att skapa en bra upplevelse för den som ska ta del av det hela. Jag har lyssnat på mängder av musik som påståtts vara rip-off av någon annan grupp eller artist men som ändå givit mig stor behållning eftersom det är en genre som jag uppskattar. Så länge man inte utger sig för att ha varit först med något ser jag inget fel i att man verkar inom samma genre som någon annan. Att efterlikna en genre kan vara första steget på vägen till att skapa någonting som verkligen är unikt, men samtidigt finns det ingen anledning att uppfinna tusentals olika varianter av hjulet. Hjulet finns, det räcker gott och väl.

Jag har fått beröm för att jag haft ett ”eget sound” på min musik. Det soundet uppstod när jag försökte efterlikna andra artister som gör liknande musik, det var så jag lärde mig att skapa musik. Det magiska förbundet var ett försök att skriva fantasy på samma sätt som Lloyd Alexander, det skäms jag inte för att säga, men jag tror inte att någon skulle störas över de eventuella stilmässiga likheterna. Alla som skapar har någon gång låtit sig inspireras av något som skapats av någon annan. Vart du än promenerar har troligtvis någon annan redan satt sina fotspår där före dig. Själv har jag inga problem alls med det. Det borde ingen annan heller ha. Jag har inte uppfunnit den elektroniska musiken eller fantasyn och jag är inte ute efter att skapa nya ”hjul” inom dessa genrer. Jag är ute efter att skapa en upplevelse och sprida glädje (utöver det rent uppenbara att jag även hoppas kunna bygga upp en karriär).

Ha inte så bråttom med att kalla någonting för ”rip-off”. Om någon väljer att skapa något som liknar något annat som gjorts tidigare så är det helt upp till den personen (så länge det inte är ett regelrätt plagiat, det vill säga, men det är inte det som det här inlägget handlar om).

Ett svar

  1. Den här föreläsningen http://www.ted.com/talks/lang/en/larry_lessig_says_the_law_is_strangling_creativity.html är helt klart värd att titta på när det gäller ugc (user generated content) och re-creativity. Han fick min värld att breddas något och det hela är inte så enkelt som svart eller vitt, så som du skriver.

    Visserligen pratar han om icke-kommersiellt matereial, och jag har skrivit många fan-fictions i mitt liv, bl a baserat på dataspel. Har en Skyrim-novell liggande i huvudet nu🙂, men jag tycker ändå han har en poäng när det gäller ”rip-offs” och ”re-writing”.

    2011/11/27 kl. 08:19

Kommentera

