Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Att göra en hemsida

Jag säger det på en gång: Hade jag vetat i förväg hur komplicerat det skulle bli att göra en hemsida så hade jag aldrig gett mig in på det! Då hade jag istället nöjt mig med en betydligt enklare sida baserad på WordPress (vilket i och för sig inte heller är världens enklaste). Men på sätt och vis är jag glad att jag inte visste om hur mycket krångel det skulle bli, för jag är glad att min hemsida blev gjord och jag är mycket nöjd med den. Eftersom jag alltid haft så pass många järn i elden ville jag göra en ordentlig sida där både mina musikprojekt och skrivprojekt beskrevs.

Jag hade sett författaren Brian S. Pratts hemsida och ville skapa en liknande (men snyggare) hemsida. (Pratt är något så ovanligt som en fantasyförfattare utan förlagskontrakt som ändå kan försörja sig på sitt skrivande, genom att sälja e-böcker för $0,99 styck! Och jo, han heter faktiskt sådär.) Jag laddade ned gratisprogrammet KompoZer, registrerade en domän och upprättade ett webbhotell och påbörjade därefter arbetet, som jag då inbillade mig skulle bli ganska enkelt. KompoZer är ett program som erbjuder ett grafiskt gränssnitt för att skapa hemsidor (ungefär som när man arbetar med ett Word-dokument), men jag insåg snabbt att jag ändå skulle bli tvungen att komplettera med handknackad HTML-kod, något som jag har mycket begränsade kunskaper inom.

Jag skrev långa och utförliga texter i Open Office, som jag sedan klistrade in i KompoZer. Det skulle bli enklare, inbillade jag mig. Det blev det inte. Texten från Open Office ställde till stora problem med HTML-koden, vilket gjorde att färgen på texten ändrades hejvilt. För att råda bot på detta måste jag klippa in texten i Open Office igen och se till att alla närmare 30 (!) ställen där det blivit fel korrigerades med hjälp av sök/ersätt-funktionen innan jag klistrade tillbaka texten i KompoZer. Efter denna omgång såg sidorna äntligen ut som de skulle, men HTML-koden ser fruktansvärd ut och sidorna blev mycket större än de borde vara. Ett proffs på området hade skrattat ut mig fullständigt, utan tvekan. Men jag är bara en glad (nåja) amatör på det här området …

Det blev en lång och mödosam process innan hemsidan äntligen kunde sjösättas, vilket skedde i juni. Då fanns en hel del småfel kvar, som jag helt enkelt inte orkade korrigera, och jag upptäckte hela tiden nya. Därtill hade jag stora problem med att ladda upp sidan på webbhotellet, vilket efter sju sorger och åtta bedrövelser visade sig bero på att jag använde trådlöst internet (när jag kopplade i en nätverkssladd löstes alla de problemen med detsamma!). Det dröjde ända tills början av november innan jag orkade ta tag i de sista småfelen och göra den grundliga uppdatering som jag borde ha gjort redan från början. Detta till trots finns det flera envisa småfel kvar som jag korrigerar allt eftersom jag upptäcker dem.

Det som till en början kändes som en enkel och rolig process visade sig bli ett elände utan dess like, och då är min hemsida ändå relativt enkel jämfört de flesta andra sidor. Jag är full av beundran inför dem som bygger hemsidor, det är inget enkelt arbete. Datorer tänker inte som människor, och minsta lilla grej som inte blir helt rätt blir jättefel när man försöker titta på sidan! Ett enda missat skiljetecken i HTML-koden kan exempelvis göra att hela sidan ser ut som en misslyckad utekväll på krogen.

Att ha en hemsida är aldrig fel, men underskatta inte WordPress (och andra bloggportalers) hemsidesmallar. Hade jag vetat hur mycket arbete min hemsida skulle innebära hade jag använt den varianten istället.

(De eventuella likheterna mellan det här inläggets titel och filmtiteln Att angöra en brygga är helt avsiktliga! Den som har sett den filmen förstår precis vad jag menar …)

Kommentera

