Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Vargen och kättaren för gratis nedladdning!

Som fantasyälskare och e-boksälskare noterar jag med både glädje och förvåning att författaren Andreas Roman valt att göra sin roman Vargen och kättaren (2002) tillgänglig gratis genom sin hemsida. Jag citerar några rader från hans blogg där han förklarar sitt resonemang:

Dagens arena för publicering är enkel och självreglerande – bra grejer sprids till många människor. Bra grejer gör att folk gillar dig. De vill att du ska fortsätta. De kommer att bidra till dina möjligheter. […] Jag anser att Vargen och kättaren i en form där alla som vill kan få läsa den utan att betala, har ett högre värde än på ett lager eller i en bokhandel. Det är inte alla som håller med om det. Men de ändrar sig nog så småningom.

Roman är troligen en av landets mest kända och framstående fantasyförfattare, som nådde stora framgångar med trilogin Drakväktare, Dräparen samt Demonen, som utkom 1998-99. Givetvis känns det här som det allra bästa sättet att göra en bok tillgänglig. Eftersom jag själv står i valet och kvalet i frågan om hur jag ska göra med min septologi Det magiska förbundet, som är färdigskriven men där jag för tillfället helt saknar idéer om hur jag ska få ut den på ett lämpligt sätt (den hör givetvis inte hemma i någon byrålåda utan är självklart till för att läsas!), kan jag inte säga annat än att Andreas idé är mycket bra.

Att bara lägga ut böckerna på min hemsida är egentligen det som jag helst av allt har velat göra hela tiden. Det finns fortfarande förlag som jag inte har skickat manusen till, och intresset för fantasy är betydligt större nu än det var 2008, när jag för första gången skickade Det magiska förbundet till ett förlag. Men på grund av mitt hälsoläge är jag inte helt säker på att ett förlagskontrakt vore det optimala för mig just nu. Risken är tämligen stor att jag inte kan infria de förväntningar som ett förlag skulle ha på mig, och jag tror ärligt talat inte att jag orkar ge mig in i en lång ytterligare redigeringsomgång av texten (om förlaget eventuellt skulle anse att det behövdes).

Om hälsan tillåter kommer jag att fortsätta med den engelska versionen av texten och sälja den genom Smashwords, men de svenska versionerna kan jag nog tämligen riskfritt lägga upp för gratis nedladdning. Jag antar att det vore det enklaste för mig.

Ett svar

  1. Tack för tipset! Har bara läst Mörkrädd av Andreas Roman och den gillade jag mycket.

    2011/12/01 kl. 19:20

Kommentera

