Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Chasing Salander

Jag är antagligen ensam i hela landet om att aldrig ha läst någon av Stieg Larssons Millennium-böcker, varken den eller några andra deckare intresserar mig nämnvärt. Men den här nyheten tyckte jag ändå var intressant. Den handlar om att Larssons förlag Norstedts släppt en app under namnet Chasing Salander. Det görs ingen större hemlighet av att dess syfte är att göra en förtjänst på det ökade intresse som väntas uppstå för serien när David Finchers The Girl with the Dragon Tatoo har premiär.

Appen har gjorts med en amerikansk publik i åtanke och utgår från 14 platser från Män som hatar kvinnor och handlar om att någon efterlyser Lisbeth Salander och förföljer henne. En röst berättar på engelska om händelserna samtidigt som appen även innehåller detaljer från böckerna och Larssons liv. Ett exempel på det som ingår är en redogörelse om det svenska midsommarfirandet. Förlaget hoppas att appen ska öka omvärldens intresse för Sverige.

Det går inte att komma ifrån att den där appen antagligen kommer att kännas kul i en kvart, men som affärsidé känns det både nytänkande och kul. Norstedts blickar onekligen framåt och har ögon för på vilket sätt medier konsumeras nuförtiden. Larsson var den förste författare vars e-böcker sålde i mer än en miljon exemplar i USA, så onekligen finns det ett intresse hos dem som anser att böcker inte nödvändigtvis måste vara gjorda av papper.

Appar är en intressant marknadsföringskanal som jag tror kommer att bli alltmer betydelsefulla i framtiden. Jag skulle själv gladeligen skapa appar med anknytning till mina verk.

Ett svar

  1. Du är inte ensam. Jag har inte heller läst någon av dem. Har dock sett alla filmerna =)

    2011/12/03 kl. 22:30

Kommentera

