Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Författare som trilskas

Dagens inlägg anknyter litet grann till gårdagens, som handlade om hur fort det kan gå att skriva en bok. Det här är en kommentar till ett inlägg som Lotta Olsson skrev på DN:s hemsida den 15 november. Jag citerar följande stycke:

Men jag kan inte hjälpa att jag tycker att det är säreget uppmuntrande med författare som trilskas. Det är något roligt mänskligt med det, och i grunden en sund inställning: det viktigaste är att boken blir så bra som möjligt. Då ska det få ta tid.

Jag kan inte låta bli att känna mig lite irriterad. Olsson har tidigare i texten nämnt två svenska deckarförfattare vars nya böcker blivit försenade på grund av att författaren inte hållit sin deadline. Jag tycker inte alls att det finns något ”roligt mänskligt” med det hela, det är snarare tragiskt. Det är per definition tragiskt när en deadline inte hålls, för det betyder antingen att författaren fått en alltför snäv tidsram, att författaren inte tar sitt yrke på allvar eller att det inträffat händelser som författare eller förlag inte kunnat rå över. Med andra ord tre riktigt tragiska anledningar.

Att som författare inte klara av att hålla en deadline (förutsatt att den är något sånär rimlig) känns ganska respektlöst. Nog för att det inte krävs ett förlag för att nå ut med sina böcker nuförtiden, men ett förlag kan vara skillnaden mellan 10 sålda böcker och 10 000 sålda exemplar! Jag känner inte till någon svensk författare som försörjer sig på sitt skrivande och som inte fick sitt genombrott med hjälp av ett förlag, så det finns all anledning att visa respekt för dem som hjälpt en att komma dit man är. Det är nog fler än jag som är avundsjuka på alla med förlagskontrakt (även om det givetvis inte per automatik innebär 10 000 sålda böcker). Och en bok blir inte nödvändigtvis bättre för att den tar lång tid att skriva. Att vara författare är ett yrke och att skriva är ett hantverk, försörjer man sig på sitt skrivande bör man ta det hela på allvar.

Kommentera

