Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

25 frågor

Jag är egentligen inte alls förtjust i såna här listor, men just den här tyckte jag faktiskt var väldigt bra. Den innehöll en hel del intressanta frågor, så därför lånade jag den och besvarade frågorna. Here we go!

1. Hur gammal var du när du lärde dig att skriva?
Ärligt talat, det var så tidigt att jag inte minns.

2. Tyckte du om att skriva uppsats i skolan? Kommer du ihåg något du skrev under skoltiden t.ex. en uppsats eller berättelse. Vad handlade den om?
Jag älskade att skriva uppsatser, men jag var kanske lite för kreativ för mitt eget bästa. Den mest omtalade uppsatsen jag skrev handlade om att lärarna på skolan (med illa maskerade namn) hade en personalfest som spårade ur fullständigt. Fick senare veta att rektorn hade läst upp den på en personalkonferens (till allas munterhet, bör dock tilläggas!)

3. Hur kommunicerar du bäst – muntligt eller skriftligt?
Jag spåddes en gång i tiden en karriär som radiopratare, men pga min sjukdom är jag hänvisad till att skriva, eftersom jag knappt kan prata längre =/

4. Har du skrivit dagbok någon gång? Berätta någonting om ditt dagboksskrivande.
Nej, men jag önskar att jag hade gjort det. Jag har varit med om så mycket intressant som det hade varit kul att kunna läsa om igen.

5. Har du en “skrivförebild”? Vem?
Som fantasyförfattare Lloyd Alexander (1924-2007) och Tad Williams. Måste även nämna min vän Sofie Trinh Johansson, som skriver en hel roman på samma tid som jag skriver en inköpslista, och det blir alltid lika bra!

6. Vänsterhänt eller högerhänt?
Vänsterhänt. Har inte alltid varit helt uppskattat, somliga har tagit väldigt illa vid sig av det (vilket ärligt talat är extremt konstigt). Men det var ju inte så länge sedan de som var vänsterhänta fick pennan fastbunden i högerhanden i skolan. Nä, nog om detta nu.

7. Vad karakteriserar dig som skribent? Styrkor och svagheter? (Skriver du snabbt? Långsamt? Kontrolläser du din text under skrivandets gång eller efteråt? Kontrolläser du överhuvudtaget? Skriver du bra under press t.ex. om du har en deadline? Skriver du kortfattat eller har du svårt att begränsa dig? Föredrar du att skriva på dator eller för hand?)
Jag önskar att jag hade lite mer disciplin. Arbetar oförskämt bra när jag har en deadline att hålla. Jag skriver relativt kortfattat, och får i stort sett alltid komplettera texten efteråt (till skillnad från många andra skribenter som istället får stryka). Jag föredrar definitivt att skriva på dator. Att skriva för hands känns ganska meningslöst, det måste ju ändå in i datorn på något vis för att kunna användas.

8. Vilken av dina texter som du har skrivit under årens lopp är du mest nöjd med?
Det här låter kanske lite ”pretto”, men jag är nöjd med allt som jag har skrivit. De texter som inte har blivit bra har jag fixat till så att de slutligen har blivit bra.

9. Har du upplevt ett riktigt skrivflow (dvs. när du har varit så inne i skrivandet att du glömt bort tid och rum) någon gång? Berätta!
Jag skrev första utkastet till tredje delen av Det magiska förbundet på 10 dagar, men jag är inte säker på om det var flow eller ett sätt att hålla verkligheten borta (andra utkastet tog ett helt år att skriva …)

10. Har du upplevt en rejäl skrivkramp? När? Hur kändes det?
Jodå, jag har kört fast flera gånger. Men det har varit händelser i privatlivet som orsakat det snarare än problem med skrivandet i sig.

11. Har du någon gång läst en text som du önskar att du hade skrivit själv? Vilken? Varför?
Minne, sorg och törne av Tad Williams. Att prestera ett sånt verk är nästan övermänskligt.

12. Vilken typ av text tycker du bäst om att skriva (t.ex. novell, krönika, blogginlägg osv) ?
Blogginlägg och romaner! Är helt hopplös på att skriva noveller, och dikter har jag aldrig ens försökt mig på. Älskade även att skriva uppsats/pm under mina studieår. Skulle nog lätt kunna skriva facklitteratur också (om det fanns något som jag var tillräckligt bra på, det vill säga!)

13. Feedback: Minns du något som en responsgivare har tipsat dig om (vad gäller ditt skrivande). Har du fått respons som du aldrig kommer att glömma?
Jag har fått många värdefulla råd angående mitt skrivande som jag definitivt har tagit till mig. Det troligtvis bästa rådet rörde mina repliker.

14. Har du författardrömmar? Har du påbörjat en roman någon gång (och kanske avslutat den?)
Klart jag har författardrömmar! Det har väl knappast undgått någon …? Jag har i skrivande stund avslutat åtta romaner och har två som jag nästan är färdig med.

15. Har du varit med i en skrivtävling?
Nej (förutom en inofficiell novelltävling på kapitel 1 där jag skickade in ett bidrag för skojs skull).

16. Har du blivit publicerad?
Vildsint och Vildsint: Skymningslandet.

17. Vad tycker mest om att skriva om i din blogg – har du ett favorittema?
Jag älskar att försöka ta död på ”förbudet” att vara avundsjuk. Dessutom puffar jag gärna litet grann för e-boken, som är någonting som jag verkligen tror på.

18. Hur ser din handstil ut? Beskriv!
Jag har fått mycket beröm för den. Tror att den kan beskrivas som prydlig och lättläst.

19. Var hittar du inspiration till ditt skrivande? När blir du inspirerad att skriva?
Inspirationen finns där man minst anar det. Fick idén till en av slutstriderna i Eldskungen när jag såg en dokumentärfilm på Discovery Channel, bland annat.

20. Vad tycker du är svårast med att skriva?
Att ha tålamod och disciplin.

21. Var sitter du helst när du skriver? Har du en favoritplats?
Vid mitt datorbord.

22. Har du några favoritord när du skriver s.k. “darlings”?
Ordet knappast har en förmåga att dyka upp väldigt ofta, och jag får rensa bort en hel del och hade när jag redigerar.

23. Är du en språkpolis? Brukar du reagera på andras skrivande? Har du några “allergier” när du läser andras texter? Vilka?
Ja, det är jag, men knappast av den extremare sorten. Jag kan reagera på när någon helt har missförstått ett ord. Det enda som dock gör mig upprörd är när någon ber om feedback på en text och säger att man inte vill ha feedback på språket utan bara på handlingen. Såna texter befattar jag mig inte med (inte sällan är de riktigt dåligt skrivna).

24. Gemensamma skrivprojekt: Är du duktig på att skriva tillsammans med andra t.ex. grupparbeten – eller föredrar du att skriva själv?
Jag är usel på att skriva tillsammans med andra och vill skriva själv så långt det bara går.

25. Vilket språk föredrar du att skriva på?
Svenska. Man bör hålla sig till sitt modersmål när man skriver. (Att jag sedan försöker översätta Det magiska förbundet till engelska beror helt och hållet på att jag inte har råd att anlita någon för att göra det. Jag skulle aldrig skriva en originaltext på något annat språk än svenska.)

2 svar

  1. Jag kanske lånar den listan från dig nån gång😉

    2011/12/11 kl. 11:29

    • Inga problem, jag har ju själv lånat den :) Ska bli kul att se dina svar på frågorna!

      2011/12/11 kl. 19:34

Kommentera

