Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Lite mer om poddradio

Jag har skrivit om poddradio här på bloggen tidigare, och nu är det dags igen. För den som inte känner till begreppet kan jag berätta att det helt enkelt handlar om radioprogram som laddas ned till datorn i form av mp3-filer så att man kan lyssna på dem när man har tid och möjlighet. Det går att jämföra med när man spelar in ett tv-program, förutom att man kan ladda ned poddradioprogrammen även efter att programmet sänts. Det enklaste och smidigaste sättet är att använda iTunes (som jag litet skämtsamt brukar kalla för den enda Apple-produkt som jag har råd med, det kan nämligen laddas ned gratis), men det finns flera andra program som också går att använda.

Mitt stora favoritprogram, en pärla som jag tror att många av oss skrivintressade har missat är Språket i P1, som är ett mycket intressant program som tar upp alla aspekter av språk. Det finns även flera program som är mer inriktade på just litteratur, som exempelvis Biblioteket, Bokcirkeln och Klassikern (samtliga program från P1). Andra program som jag gärna lyssnar på är Vetenskapsradions Forum/Historia, Konflikt samt Vetandets Värld, program som kan sägas handla om saker som man faktiskt inte visste att man var intresserad av! (Det har i stort sett aldrig hänt att jag klickat bort ett program för att det har känts ointressant.)

Jag lyssnar på poddradio i alla möjliga sammanhang, oftast när jag är ute och reser, men även i rent vardagliga sammanhang. Det är få saker som förenar nytta med nöje på samma sätt som just poddradio. Och man behöver aldrig känna någon stress över att man inte hinner lyssna så ofta, det går att spara alla program som man inte hunnit lyssna på och sedan lyssna på dem vid tillfälle. (Det kan ta en del hårddiskutrymme om man prenumererar på många program, men i dagens läge när inbyggda hårddiskar är stora och externa hårddiskar relativt billiga borde det inte vara något problem.)

Den som är intresserad av att lära sig mer kan läsa här! En sista sak som är viktig att nämna är att namnet poddradio inte har någonting med iPod att göra, vilket jag är rädd att många har missuppfattat. Det är en mycket missvisande benämning, men så pass etablerad att den inte går att ändra. Det kan även nämnas att det inte bara är Sveriges Radio som gör poddradioprogram utan även exempelvis BBC, CNN och flera andra medieföretag. Det går även att ladda ned en del av SVT:s (m.fl.) program som podd-TV, som bygger på samma princip som poddradio.

Kommentera

