Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Sveriges första henbok?

Har jag inte retat upp någon tidigare så lär jag väl göra det nu, men om man hela tiden skulle vara rädd för att trampa på ömma tår skulle man varken kunna blogga eller skriva över huvudtaget, så därför skriver jag det här blogginlägget. I det här pressmeddelandet berättar OLIKA Förlag att de kommer att ge ut boken Kivi och Monsterhund av Jesper Lundqvist och Bettina Johansson, en bok som är unik på det viset att det sägs vara den första bok som genomgående använder det könsneutrala pronomet hen. Att skriva könsneutralt är varken konstigt eller nytt, ingen kan ju direkt säga vad Tintomara i Drottningens juvelsmycke av Carl Jonas Love Almqvist egentligen har för kön, och det är heller inte på något vis stötande, i alla fall inte för mig. Men vad jag själv har lite problem med är just ordet hen. Jag tycker personligen att det är ett tämligen konstigt ord.

OLIKA verkar ha glimten i ögat när de skriver att Hen betyder faktiskt något mer än höna på engelska. Däremot tycker jag att de är ute och cyklar litet grann när de därefter skriver Det är vårt tredje och oanvända pronomen […] Nej, den saken kan jag inte riktigt hålla med om. Hen är ett lanserat ord, men med tanke på att det enbart finns med i betydelsen brynsten i SAOL kan man inte riktigt hävda att det är ”vårt tredje pronomen”. Det är möjligt att hen så småningom kommer att dyka upp i SAOL någon gång i framtiden om det används tillräckligt mycket, men där är vi uppenbarligen inte än. SAOL är som tidigare sagt inte allsmäktigt, men uppenbarligen har de bättre koll på pronomen än OLIKA.

Att påstå att hen är ”vårt tredje pronomen” är ett fel i sig. Man behöver inte vara språkvetare för att veta att ett pronomen innebär ett ersättningsord för något, och att det i princip finns hur många såna som helst, det finns inte bara två pronomen! Exempel på pronomen är jag, din, någon, eller för den delen Tintomara. Rätt ska vara rätt.

Jag gillar idén att skriva könsneutralt (det skulle jag definitivt kunna göra själv) och jag gillar nytänkande (härom veckan hyllade jag exempelvis boken Prinsessan Kristalla här på bloggen, där prinsessan gifter sig med en annan prinsessa), men jag gillar inte själva ordet hen. Själv brukar jag skriva h*n eller han/hon om det är oklart eller oviktigt vilken könstillhörighet någon har. Jag förstår att det inte går att skriva så i en skönlitterär text, men hen är ett dåligt alternativ.

Jag är fullt medveten om att det här är ett kontroversiellt ämne, därför vädjar jag om en saklig diskussion kring det hela. Jag respekterar helt och hållet att alla inte tycker som jag, det här inlägget handlar bara om hur jag själv ser på det hela. Världen vore ganska tråkig om alla tyckte lika.

2 svar

  1. Hej Johan!

    Boken heter Kivi och Monsterhund, med stort M. Som i ett egennamn, alltså.

    Det ska bli spännande att höra om läsningen av boken förändrar din inställning till ordet hen.

    Ha den underbaraste av dagar,

    Jesper Lundqvist

    2011/12/11 kl. 11:23

    • Tack för kommentaren, och tack för titelkorrigeringen! Har ändrat det i inlägget. Tog bort [sic!] också eftersom det var ett egennamn (vilket förklarade att det stod i obestämd form).

      Är osäker på om min inställning till ordet hen skulle ändras om jag läste den, men däremot skulle jag definitivt ändra inställning till det om det upptogs i SAOL. Och ett sätt att göra ett ord så pass spritt att det kan komma med där är ju att använda det i skrift. Även om jag själv har vissa invändningar mot ordet som sådant gör ju givetvis du och din medförfattare helt rätt som använder ordet om ni strävar efter att etablera det.

      Kul att du läste och kommenterade mitt inlägg!

      2011/12/11 kl. 19:47

Kommentera

