Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

En enkel vadå till Antibes?

Dåliga boktitlar har jag tagit upp tidigare, dagens inlägg kommer istället att handla om en dålig filmtitel. En företeelse som jag personligen har väldigt svårt för är nämligen titlar där ett väsentligt ord avsiktligt har utelämnats. En enkel till Antibes är ett skräckexempel på det. En enkel vadå? Enkel tulipan på bemärkelsedagen? Nog förstår jag att Richard Hobert (mannen bakom filmen) syftar på en enkelbiljett till Antibes, men varför då inte ha med ordet i titeln? Du förstår vad jag menar är ett resonemang som man ska vara försiktig med. Filmtiteln ger ett mycket slarvigt intryck. Enkelbiljett till Antibes hade varit en betydligt bättre titel i mina ögon, men nu heter filmen En enkel till Antibes. Det enda positiva jag kan säga om den titeln är att den åtminstone är kort och enkel att komma ihåg. Men å andra sidan är långa och dåliga filmtitlar ganska ovanliga.

Det är ytterst sällan jag höjer på ögonbrynen över ett dåligt namn på en film. Av de filmer som gjorts i Sverige sedan millennieskiftet är det väl egentligen bara Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö som jag skulle kalla för en lång och dålig titel, men som bekant heter ju boken som filmen bygger på så, så även där är det frågan om en dålig boktitel. De senaste 11 årens svenska filmer har i regel korta och kärnfulla titlar som är enkla att komma ihåg, men som ändå säger rätt mycket om själva filmen. Varför ska det vara så svårt för litteraturvärlden att lära av filmvärlden …?

2 svar

  1. Vilka titlar gillar du? Jag tycker att det här med titel är svårt. Titeln ska säga något om innehållet men främst av allt väcka nyfikenhet, tycker jag. Vad tycker du om titeln Isporten? Den bok(serie) jag nu arbetar med har arbetsnamnet – Monodi upload, är det en bra eller dålig titel enligt dig? Behöver hjälp!

    2011/12/12 kl. 18:10

    • Jag gillar korta och enkla titlar, de säger ofta mer än långa och krystade titlar. Filmbranschen har fattat det där, men inte bokbranschen. Håller med om att det är jättesvårt med titlar, men som tur är har man ju gott om tid att fundera medan man skriver!

      ”Isporten” tyckte jag var en jättebra titel redan när jag först hörde talas om den. Det känns verkligen som fantasy, och gillar man fantasy blir man intresserad på en gång! ”Monodi upload” är också en vansinnigt bra titel. Låter lite cyberpunk i stil med ”Johnny Mnemonic”. Kort och effektiv! Den fångar intresset, man vill veta vad den syftar på. Jämför den med titlar som ”Du hasar av trygghet”, som nog inte fångar någons intresse.

      2011/12/12 kl. 18:25

Kommentera

