Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Saker som man inte tänker på

Jag läste den här listan över vilka som beviljades pengar från Sveriges författarfond i år. Fonden har säkert gjort ett bra val och skänkt pengarna till rätt personer (jag hade förstås inte sökt några eftersom jag inte har någon bok utgiven och därför inte är berättigad att söka). Dock var det en sak som genast slog mig. Jag kan skriva utan pengar från Sveriges författarfond, men jag kan inte skriva utan hälsa!

Med den milt sagt klena hälsa jag dras med klarar jag med nöd och näppe av att hålla den här bloggen igång, alla mina skrivprojekt har gått på ordentlig sparlåga det senaste året. Jag har prioriterat bloggandet, eftersom jag inte har någon nytta av att ge ut någonting om jag inte syns och ingen vet om att jag finns. Dessutom är bloggskrivandet betydligt mindre krävande än det skönlitterära skrivandet. Jag behöver ett stipendium som ger mig ork att skriva, ett stipendium som ger mig hälsan tillbaka. Jag har dock börjat förlika mig med tanken att det inte finns något sånt stipendium.

Så, kära stipendiater, jag är inte särskilt intresserad av era pengar, men jag skulle gärna vilja ha er hälsa …

Kommentera

