Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

En tankeställare

Ibland får man sig oväntade tankeställare. Jag läste det här blogginlägget, skrivet av Kajsa Ingemarsson, där hon beskriver den kluvna känslan inför glädjen att ha kommit på en ny bokidé samtidigt som hon kommer att tänka på allt det negativa som är förknippat med att ge ut en bok. Jag citerar några rader från inlägget, som ganska väl beskriver vad det hela handlar om:

Men så kommer jag att tänka på allt det andra och då liksom svalnar lusten. Som kalla grötrester ställda i blöt.

Vad är då allt det andra? Hur mycket som helst. Avtalsförhandlingar, förlagskontakter, upplagesiffror, strategier, recensioner, media, intervjuer, journalister, kritiker, topplistor, förhoppningar, jämförelser, besvikelser, bedömningar och tyckanden …

Det var en intressant tankeställare för mig, som hela tiden varit ytterligt avundsjuk på alla författare med förlagskontrakt. Jag har nog i min enfald trott att allt blir frid och fröjd så fort ett förlag köper upp ens manus. Det kanske det blir för somliga, men jag blir mer och mer övertygad om att det inte skulle hjälpa mig. Fantasy är ingen genre som säljer några massupplagor, i alla fall inte här i Sverige. Hur kan jag vara säker på att ett förlag skulle vilja ge ut alla sju delarna av Det magiska förbundet? Tänk om första delen skulle fastna i ett kontrakt med ett förlag som inte vill ge ut resterande delar och jag sitter där med del 2-7 som jag inte vet vad jag ska göra av? Det vore en riktig mardrömssituation. Och hur skulle jag, som har sådana svårigheter med mitt tal på grund av min sjukdom, kunna göra intervjuer eller liknande marknadsföring? För den delen vet jag inte ens hur jag skulle klara av processen att redigera om mina manus, om ett eventuellt förlag skulle begära det. Bara en sån enkel sak skulle ställa till stora problem för mig.

Lusten att ge ut mina verk i egen regi har nog aldrig varit så stor. Men att starta ett eget förlag är heller ingen möjlighet. Jag har varken ork eller ekonomi till det. Det som jag hela tiden sett som det primära är att göra mina verk tillgängliga via elib, men utan eget förlag faller den möjligheten fullständigt. Möjligheten som finns kvar är att helt enkelt ge ut verken som e-böcker via min egen hemsida. Jag lär aldrig få möjligheten att kalla mig författare (eftersom det brukar krävas ett förlagskontrakt för att kunna kalla sig det), men det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att alla som är intresserade har möjlighet att ta del av mina verk.

Dock tror jag ändå inte att allt är så enkelt som det framstår i Ingemarssons blogginlägg. Det finns ingen anledning att på något vis se ned på eller förakta medier och journalister. De är inget nödvändigt ont, det är dem som hjälper dig till framgång! På gott och ont är det dem som har förlagskontrakt som får uppmärksamhet i medierna, och som sedan säljer böcker och tjänar pengar. Det finns inga pengar i att ge ut en bok på egen hand, så länge man inte redan har fått ett genombrott på annat sätt. Och onekligen hade det varit en välbehövlig egoboost att kunna känna känslan av att man skapat ett verk som var så pass bra att ett förlag ville ta den ekonomiska risken att ge ut det. Men, det finns annat som är viktigt här i livet. I min värld är det viktigaste som skribent att skapa upplevelser för sina läsare.

Kommentera

