Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Jag är David Eddings!

Jag är egentligen ingen större entusiast av de ständiga webbtesterna, som verkar finnas överallt. Dock kunde jag inte låta bli att göra det här testet, som visar vilken fantasyförfattare jag är mest lik (när det gäller själva författarskapet, det vill säga, inte språkbruk och liknande). Svaret visade sig vara David Eddings (1931-2009). Inte helt oväntat och helt okej, det finns nog en del likheter mellan hans och mitt sätt att skriva, och jag har stor respekt för honom. Dessutom brukar hans böcker ofta vara de första fantasyböcker som de som är intresserade av fantasy kommer i kontakt med (då de är relativt lättillgängliga), och givetvis önskar jag ju att mina verk också skulle kunna öka intresset för fantasy.

Grattis! Du är obildad, våldsam, traditionell och cynisk, var det meddelande jag fick. Det stämmer säkert alltihop, förutom att jag inte tror att mina verk är särskilt våldsamma (annat än på vissa ställen, där de nog kan vara ganska grymma). Eftersom jag skriver för yngre läsare har jag medvetet tonat ned de våldsamma inslagen. Jag är heller inte ute efter att verka intellektuell, jag tycker att det är viktigare att bjuda på en spännande läsupplevelse. Det finns garanterat fantasyskribenter som är betydligt mer intellektuellt utmanande än jag. Dock är testet mycket välformulerat och välgenomtänkt, och det som kan verka elakt får sin naturliga förklaring. Att vara obildad innebär enligt testet att jag följer min egen smak snarare än att vara trendkänslig, och det stämmer absolut (är man trendkänslig skriver man över huvud taget inte fantasy, skulle jag vilja påstå …)

Traditionell blev jag eftersom jag är åt det hållet än experimentell, som är dess motsats. Det stämmer nog, för jag har aldrig påstått annat än att min fantasy är ganska traditionell och inget sätt att försöka uppfinna hjulet på nytt. Cynisk blev jag eftersom jag hade mer cyniska drag än romantiska. Det hela är dock mycket bra förklarat, och det som kan låta som rena elakheter får sin naturliga förklaring. Våldsam blev jag därför att jag inte drar mig för att skildra våld (vilket inte är så konstigt eftersom alla mina verk på olika sätt skildrar en kamp om frihet).

Jag fick även beskedet att jag har vissa likheter med J.R.R. Tolkien. Jag är inte särskilt insatt i hans författarskap, men det kan säkert också stämma. Det som förvånade mig mest var att min raka motsats är Tove Jansson. Jag läste i stort sett alla hennes böcker när jag var liten och hon har onekligen en del av förtjänsten i att jag intresserade mig för sagor och fantasy. Trodde faktiskt inte att jag var så olik henne. Den inte helt omisskännliga vemodiga tonen som kan anas på vissa ställen i mitt skrivande är nog till stora delar influerad av hennes verk.

(Tack till Lisa Rodebrand, som tipsade om testet!)

Kommentera

