Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Ett utdrag ur Det magiska förbundet

I dagens inlägg tänkte jag helt enkelt bjuda på ett utdrag ur första delen av Det magiska förbundet, håll till godo!

Prinsessan Novalie tog försiktigt hans hand och höll den i sin. Elio kände sig alldeles varm inombords, samtidigt som han kände hur hans hjärta började slå allt snabbare och han nästan fick litet svårt att andas. Tiden som han fick tillbringa tillsammans med henne var den verkliga ljusglimten i hans tillvaro. Han önskade alltid att han hade möjlighet att träffa henne oftare.

Vet du någonting om hur din mor såg ut?” frågade prinsessan.

Innan hon begravdes såg översten till att en konstnär gjorde en målning som föreställde henne, som hon skulle ha sett ut om hon varit vid liv. Den hänger på mitt rum. Det är den enda anknytning jag har till henne. Det känns konstigt, på något sätt.”

Elio vände blicken ned i golvet och kände hur tårarna plötsligt började bränna bakom ögonlocken.

Jag vet inte vad min mamma hette, vem hon var, varifrån hon kom, och framför allt vet jag inte vem det var som dödade henne, eller varför. Det måste ha funnits en särskild anledning till att hon inte fick leva, och jag lovar att jag inte kommer att ge upp förrän jag har tagit reda på vad som hände.”

Prinsessan såg tårarna i Elios ögon och lade armen omkring honom för att ge honom tröst. Elio kände sig genast bättre till mods och slogs plötsligt av tanken att det fortfarande fanns mycket att kämpa för. Plötsligt kändes svärdet som han fått i födelsedagspresent som en väldigt fin gåva. Det skulle öppna en möjlighet för honom att dels vara en av dem som befriade Dianor, och dels kunde det hjälpa honom att ta reda på vad som hände hans mor.

Jag kan inte bara stå vid sidan om och se på och hoppas att någon annan ska lösa Dianors problem. Jag tror att jag ska överväga att bli en soldat, trots allt.”

Prinsessan log försiktigt.

Du gör helt rätt, Elio. Alla vägar till förändring börjar hos dig och mig. Du kommer att bli en skicklig krigare, det är jag säker på. Jag vet att det inte är din högsta dröm, men det betyder ändå inte att du inte kan lyckas. Att ha en stark vilja är det allra viktigaste, så brukar min far alltid säga.”

De satt tysta en lång stund bredvid varandra. Elden i den öppna spisen hade falnat till glöd, men värmde ännu. Det var då prinsessan plötsligt flyttade sig närmare honom och lutade sitt huvud mot hans axel. Elio kände en varm, pirrande känsla inom sig, samtidigt som han blev oförklarligt nervös. Det var antagligen därför som den följande frågan verkade ställa sig själv.

Hm, börjar inte du också bli trött?”

Litet grann”, medgav prinsessan motvilligt. ”Det har varit en lång dag. Jag borde nog lägga mig nu. Du kan få sova i en av mina soffor om du vill? Du behöver inte gå ända tillbaka till ditt rum om du är trött.”

Nej, det är ingen fara, jag sover nog i mitt eget rum”, svarade Elio reflexmässigt.

Prinsessan såg förvånat på honom, men protesterade inte. Elio kramade försiktigt hennes hand.

Jag tror att det är du som var min födelsedagspresent”, förklarade han med darrande röst. ”Den här stunden med dig var nog trots allt den finaste på hela dagen.”

Prinsessan log glatt åt hans värmande ord. Hon såg försiktigt in i hans ögon och tänkte att det antagligen var det finaste hon någonsin fått höra. Sådana komplimanger var det alldeles för sällan hon fick. Elio kände sig dock genast knäsvag och vände blicken ned i golvet.

Vågade jag verkligen säga det där? tänkte han medan han på darrande ben tog sig ned för trappstegen. Han skämdes över att han inte vågat möta hennes blick. Denna tanke förföljde honom hela vägen tillbaka till sitt rum.

Jag hoppas verkligen att hon inte tog illa upp. Varför känner jag mig alltid så ängslig och nervös …?

Kommentera

