Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Ett utdrag ur Eldskungen

I dagens inlägg kommer ett utdrag ur min andra fantasyserie, Eldskungen!

Hade det funnits någon rättvisa i världen hade jag haft de krafter som du har”, förklarade den gamle mannen ilsket.

På vilket sätt är det rättvisa?” frågade Tarin.

Jag kunde ha räddat Kiona.”

Jag sade ju att jag kanske kunnat göra det, om jag bara fått veta att hon behövde hjälp. På vilket sätt är hon sjuk?”

Hon är svag och orkeslös.” Magisterns svar var uppenbarligen något motvilligt. ”Hennes muskler förtvinar. Sakta men säkert blir hon allt sämre och sämre. Jag är rädd att hon en dag kommer att gå samma öde till mötes som hennes mor gjorde.”

Och ändå vill du inte att jag ska försöka hjälpa henne?”

Du har inte gjort annat än att försöka motarbeta mig, mig och dem jag tror på.”

Tycker du att det är konstigt att jag inte vill att en magiker ska ägna sig åt maktspel? Och tycker du att det är konstigt att jag inte tycker att Jetnors eldregn är någon bra idé?”

Du vet alldeles för lite”, muttrade den gamle mannen.

Innerst inne vill du att bara de som är starka ska få leva. Det plågar dig dock att ditt barnbarn lider av en svår sjukdom och inte passar in i eldskungens nya värld. Du är bitter för att du inte besitter de krafter som behövs för att göra henne frisk. Därför försöker du använda dig utav utpressning istället för att resonera förnuftigt. Du räddade mig undan lågorna bara för att ha ett påtryckningsmedel mot Wazo.”

Nästan rätt”, svarade Zastor, med rösten fylld av tillbakahållen ilska, ”jag är inte bitter och jag saknar inte krafter. Hennes sjukdom kan inte botas av någon magikers kraft. Endast i eldskungens nya värld kan hon bli frisk, varken du eller jag kan ordna den saken.”

Så du tycker att det är bättre att Kiona får dö utan att jag ens har fått en chans att rädda henne? Du har inte varit snäll mot Adeline heller. Jag är övertygad om Kiona är en lika fin människa som hon. Du är inte rädd för att göra andra människor illa, Zastor, men det har du i och för sig aldrig varit.”

Jag tror att det är bättre att du får återgå till magiska sömn nu”, muttrade den gamle mannen.

Det gör mig inget”, svarade Tarin oberört. ”Det är inte du eller jag som förlorar på det här, bara Kiona, ditt barnbarn.” Med detta sagt gled den unge mannen återigen in i dimmorna av sin magiska sömn. Det här spelar ingen roll, tänkte magikern innan han slukades av den illasinnade magisterns magi. Det är inte sådant här som en magiker ska syssla med. Det kommer du också att förstå en dag.

Kommentera

