Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Om att drömma

Diskbänksrealism är nog, tillsammans med deckare, det absolut värsta jag vet, men en bok som jag ändå tycker är värd att uppmärksamma är Wrestlarna av Viktor Johansson. Dess bärande tema är de problem som dagens ungdomar möter när de ska försöka ta sig ut på arbetsmarknaden. Jag har inte läst boken i fråga, men i den här intervjun i DN tar Johansson upp en del frågeställningar som onekligen känns intressanta att diskutera. Citatet nedan kommer från artikeln:

Min bok handlar i grunden om förminskningen och förnedringen som unga kreativa människor möter på väg ut i arbetslivet. Alltså tänk dig själv, att komma [till Arbetsförmedlingen] och säga att man vill vara … poet!

Det är antagligen en dröm för de flesta av oss att kunna försörja sig på sitt skrivande, så är det även för mig. Men, jag tror tyvärr att vi alla måste förlika oss med att om inte det vi skriver inbringar tillräckligt mycket pengar så måste vi ha något annat sätt att försörja oss. Det brukar sägas att 1 av 3 drömmer om att skriva en bok, men jag tror att de flesta av oss håller med om att 1 av 3 inte kan försörja sig som författare. Det skulle krävas att bokmarknaden var avsevärt mycket större än den faktiskt är.

Det är få förunnade att ha ett arbete där den kreativa förmågan som många av oss har helt tas tillvara, jag är rädd att det är en del av livet. Men det är viktigt att ha drömmar, för utan drömmar har man ingenting. Det är viktigt att kunna drömma om att vara en av de fåtaliga som faktiskt kan försörja sig på sitt skrivande. Den drömmen har som sagt även jag. Att kunna försörja mig på min musik och/eller skrivande är en dröm jag haft länge, men jag har sedan länge tvingat mig att inse att den sannolikt aldrig kommer att besannas. Livet går faktiskt vidare ändå, och drömmen bär jag fortfarande med mig.

Kommentera

