Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Nytt år – nya möjligheter

Nytt år. Såhär långt känns det inte mycket mer annorlunda än vad 2011 gjorde vid den här tidpunkten, jag tror att man tänkte mer på det där när man var yngre. 2012 känns dock som att det mycket väl kan bli någonting helt annorlunda än vad 2011 var. Jag sa en gång vid förra årsskiftet att 2011 skulle bli en enda lång transportsträcka fram till 2012. Tyvärr hade jag nog mer rätt än jag trodde. 2011 var ett riktigt dåligt år för min del. Tre sjukhusvistelser, och det mesta gick fel för min del vad gäller privatlivet.

Vad kan man hoppas av 2012? När det gäller min hälsa vågar jag inte hoppas någonting, därför lämnar vi det ämnet redan nu. När det gäller mitt skrivande hoppas jag mycket mer. I år ska jag se till att åtminstone första delen av Det magiska förbundet äntligen når er läsare. Jag kommer att lägga ut den som e-bok på min hemsida, helt gratis att ladda ned och läsa. Dessutom hoppas jag kunna färdigställa Eldskungen och min fristående roman.

Dessutom kommer jag givetvis att fortsätta blogga! Jag har idéer för dagliga blogginlägg så att det räcker en bra bit in i juni (och listan fylls hela tiden på allt eftersom nya idéer dyker upp). Så länge jag har läsare och ork att sitta framför en dator kommer jag att fortsätta blogga. Jag är glad för de 20-30 läsare som varje dag brukar läsa mina inlägg, men jag hoppas fortfarande kunna nå ut till ännu fler läsare. Den stora lyckan vore givetvis om jag fick ett verkligt genombrott som bloggare under 2012. I dagsläget känner jag mig inte det minsta delaktig när uttrycket bloggosfären omnämns, jag har alldeles för få läsare för det. Men jag hoppas att det snart kommer att ändras. Givetvis tar det sin lilla tid innan man har lyckats visa att man finns och att man har någonting att säga.

En sak är i alla fall säkert: 2012 ska bli mitt år! Det har jag redan bestämt. God fortsättning på det nya året!

3 svar

  1. Hej!
    Att du ger ut den första boen nu som e-bok tror jag är en bra idé. Din blogg handlar om skrivande, och det blir mycket mera trovärdigt om intresserade inte enbart kan läsa dina bloggposter, utan också se vad du förmår själv, är det kommer till en berättelse i det större formatet. Bästsäljande öfattare som David Moody, J L Bourne, Madeleine Roux och David Wellington börjadde så (ja jag vet, jag radar bara upp författare av zombieböcker nu hehe).

    Apropå din besöksstatistik: De flesta bloggar (såna utan mode eller nakenbilder) måste nog nätverka för att nå ut. Ett enkelt sätt till att börja med är att ha en bloggroll. Jag la precis dit dig i min. Du behöver verkligen INTE länka tillbaka, jag menar däremot att det nog måste till en slags flervägskommunikation. Inte bara att man själv skriver bra inlägg, utan också deltar och ger tillbaka.

    God fortsättning på det nya året, Johan!

    2012/01/02 kl. 22:12

  2. Tack för kommentaren! Du har helt rätt i att jag måste bli bättre på att nätverka. Jobbar på det. Har lovat mig själv att bli bättre på det. Har faktiskt en bloggroll, fast på min hemsida. Tror dock inte att jag har lika många besökare alls på den som jag har på bloggen. Intressant påpekande, jag ska fundera över om jag kanske borde ha den här på bloggen istället.

    Har velat lite fram och tillbaka om jag ska börja med att lägga upp första delen av ”Det magiska förbundet” eller den fristående romanen som jag arbetar med (som dock inte är färdig). Tror att chansen är större att någon vill läsa en fristående roman, men problemet är som sagt att den inte är färdig ännu. Men blir jag inte klar med den under den närmaste framtiden blir det ”Det magiska förbundet” istället.

    Tack för att du la till mig på din bloggroll, det uppskattar jag verkligen!🙂

    2012/01/02 kl. 22:23

  3. Själva blogrollen i sig är inte nyckeln, det var ett exempel på nätverkande. Min egen blogg är ju en traditionell bokblogg och din handlar om skrivande, jag vill inte göra för stora jämförelser. Men jag TROR att vissa saker gäller de flesta bloggar. Så om jag vore du skule jag flytta bloggrollen hit, där du är mest aktiv.

    Vad gäller e-böckerna, en åsikt från en lekman: ta det du har färdigt, alltså första delen av Det magiska förbundet. Oavsett att det är första delen i en serie. Den är FÄRDIG och du kan göra det NU. Skjut inte upp allt.

    Jag vet inte om du hört talas om David Moody eller David Wellington, men båda började via bloggar, båda började med en serie, och båda lever sedan länge på sitt skrivande.

    Lycka ill! =)

    2012/01/02 kl. 22:43

Kommentera

