Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Arial eller Calibri – eller något annat?

Är på gång att publicera Det magiska förbundet som e-bok på min hemsida, och just nu håller jag som bäst på att grubbla över vilket teckensnitt jag ska använda till pdf-versionen (jag kommer givetvis även att publicera den som epub). Valet står just nu mellan Arial, Calibri eller Verdana. Att det bör vara ett sans serif-teckensnitt tror jag inte att det är någon tvekan om. Jag frågar helt enkelt er vad ni gillar bäst, eftersom det är ni som (förhoppningsvis!) kommer att läsa. Jag lägger upp tre bilder som föreställer de första styckena från första delen i serien i olika teckensnitt. (Inget hindrar att jag lägger upp den i olika versioner, men jag hoppas kunna välja ett enda teckensnitt.) Vilken av följande varianter känns mest lockande att läsa?

Det magiska förbundet i Arial

Det magiska förbundet i Calibri

Det magiska förbundet i Verdana

9 svar

  1. Jag tycker Calibri känns lättast att läsa, de andra blir för utspridda.

    2012/01/04 kl. 08:49

  2. Själv föredrar jag Calibri (får nog omvärdera Verdana), den kändes riktigt bekväm.

    2012/01/04 kl. 10:07

  3. Jag tycker calibri. Arial är jättefult.

    2012/01/04 kl. 12:37

  4. Angelika Ewenson

    Ja, jag tycker också calibri, känns mest skonsamt för ögonen🙂

    2012/01/04 kl. 18:29

  5. Tycker också mest om Calibri.

    2012/01/04 kl. 20:50

  6. Pax

    Ohoj,
    Måhända ska Du överväga att välja en font med seriffer för den löpande texten och en utan för kapitelrubriker. Ett sådant val ger mera lättläst text framför allt i diverse epub läsare.
    Lycka till

    2012/01/04 kl. 22:19

  7. Verdana

    2012/01/05 kl. 15:48

  8. Calibri.

    2012/01/10 kl. 18:15

  9. Anna

    Arial är jättefult. Verdana är framtaget för att fungera optimalt på skärm, medan Calibri är tillverkat för powerpointpresentationer. Således bör du använda Verdana.

    2012/10/11 kl. 12:34

Kommentera

