Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Det där med att hantera kritik

Att kunna hantera kritik är ett komplicerat kapitel. Det tragiska exemplet med den brittiska skribenten Jacqueline Howett som ilsket for i taket när hon ansåg att en recensent hade recenserat fel version av hennes bok The Greek Seaman tror jag att många av er känner till. Men härom dagen inträffade ett annat exempel som nog om möjligt var ännu pinsammare. Då var det den utgivna författarinnan Julie Halpern som inte ville acceptera att en recensent inte gillade hennes bok Don’t Stop Now och skrev två mycket ilskna blogginlägg angående detta, där hon bland annat gick till personangrepp mot recensenten.

Dessvärre (?) finns de båda inläggen inte kvar på hennes blogg. En av mina skribentvänner på Twitter gissade att hon nog hade blivit kontaktad av sin agent, som rimligtvis borde ha blivit mycket upprörd av vad författaren skrev, och bett henne att genast plocka bort inläggen. Dock går de tydligen att läsa tack vare Googles cache-funktion, så den som är intresserad av att läsa vad hon skrev kan testa att googla.

Turerna kring de båda författarna Howett och Halpern påminner starkt om varandra, men det finns en väsentlig skillnad. Halpern var utgiven genom ett stort förlag, Howett var en s.k. indieförfattare. Howetts utbrott fick stor uppmärksamhet inom bloggvärlden och kastade ett löjets skimmer över alla indieförfattare. Halpern visade att även författare utgivna på stora förlag kan spåra ur.

Det är givetvis oförlåtligt att bete sig som de båda skribenterna gjorde. Som skribent/författare är recensenter bland det mest värdefulla man har. De är en ovärderlig hjälp i fråga om att visa världen att man faktiskt finns! Och en negativ recension innebär inte nödvändigtvis att ingen intresserar sig för boken i fråga. Jag har både läst böcker och sett filmer som fått negativa omdömen, men som ändå har tilltalat mig och givit mig behållning. Recensionens beskrivning av boken/filmen har väckt mitt intresse trots att recensenten inte gillade den. Men när författaren blandar sig i är det nog fler än jag som verkligen riskerar att tappa intresset.

Det är allt annat än självklart att någon vill recensera det man skriver, och detta gäller vare sig man är indieförfattare eller utgiven på ett förlag! Som skribent bör man vara tacksam för alla som hjälper till att ge uppmärksamhet åt det man skrivit. Men i slutänden ska man komma ihåg att recensenterna inte finns till för författarna, utan för läsarna!

Ett svar

1. tack så mycket!😀

2012/01/09 kl. 11:53