Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

När är man författare?

Jag har inte ryggat för kontroversiella ämnen tidigare, och nu är det nog dags igen. Idag tänkte jag ta upp det klassiska diskussionsämnet När är man författare? I vanlig ordning kan jag givetvis inte ge något allmängiltigt svar på frågan, utan det här är bara min syn på saken. Åsikterna är många. En vanlig syn på det hela är att man måste ha blivit publicerad av ett större förlag innan man är författare. Jag tycker att det är en rimlig syn på det hela, men i min värld borde det räcka med att ha blivit publicerad av ett förlag, vare sig det är stort eller litet. Självpublicering borde heller inte vara något hinder. Att publicera sig genom tjänster som Vulkan eller Smashwords och liknande är ett gränsfall, där handlar det ju inte om att någon har gjort ett urval, det finns inget nålsöga som måste passeras. Jag skulle inte kalla mig författare om jag enbart publicerat mig genom dessa tjänster.

Säg till henne att hon är en författare, annars tar hon sitt liv. Orden sades av Robert Antelme till ett förlag angående ett manus som hans fru, den franska författarinnan Marguerite Duras (1916-1996) skrivit. Att kunna kalla sig just författare verkar vara viktigt för många. Jag har flera gånger stött på personer som skrivit saker i stil med ”äntligen kan jag kalla mig författare!” eller som ansett sig vara ”blivande författare”. Det stör mig inte, författare är ingen skyddad titel i stil med advokat eller läkare, författare kan man faktiskt kalla sig även utan att någon har givit sin välsignelse. För mig har det dock aldrig varit viktigt att kalla mig författare. Jag skulle kalla mig skribent, det räcker bra för mig. Jag tror inte att jag någonsin kommer att kunna uppfylla mina egna kriterier för att kalla sig författare, men jag kan leva med det. Det viktiga för mig är att få skriva och nå ut med mitt skrivande, och det kan man göra oavsett vad man väljer att kalla sig.

Det enda kriteriet för att kalla sig författare som torde vara helt oantastligt är när man beviljas medlemskap i Sveriges Författarförbund, en sammanslutning där man inte automatiskt blir medlem bara för att man skrivit något. Jag är långt ifrån ett medlemskap där, men med tanke på att jag inte heller har råd att betala deras årsavgift på 1400 kronor är det för tillfället heller inget som jag strävar efter.

Kommentera

