Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

8 av 10!

Ja, vad ska man säga? Såhär såg elibs topplista över flest utlånade ljudböcker ut den 12 januari. Jag hittar Patrik Sjöberg, Jonas Jonasson, och åtta böcker som antingen är deckare eller skrivna av deckarförfattare! (Om någon inte vill gå med på att Jan Guillou är deckarförfattare så kan man låtsas att det står 7 av 10 istället.) Jag kan inte säga annat än att det känns väldigt tragiskt. Är inte vi svenskar mer nyfikna eller mer sugna på att vidga våra vyer än sådär? Att bara sträcka sig så långt att man läser icke-deckare skrivna av deckarförfattare stämmer inte överens med min definition av att vidga sina vyer!

Den optimistiske skulle kunna säga att man väljer att lyssna på deckare därför att man bara vill ha lätt förströelse och att man läser andra böcker, men tyvärr är jag inte säker på att det är så enkelt. En av mina skribentvänner på Twitter sade även att det är bra att folk åtminstone läser, men eftersom läsandet av deckare inte verkar leda till att man även söker sig till annan litteratur är jag inte säker på att det verkligen är så bra.

Det bör dock sägas att den svenska ljudboksutgivningen till största delen dessvärre består av deckare, så fördelningen av deckare/övrig litteratur på listan speglar elibs utbud ganska väl. Det är helt enkelt deckare som säljer bäst, och ljudböcker är (som jag tidigare nämnt) dyra att producera.

På motsvarande lista över e-böcker är fördelningen 6 av 10 (om man väljer att inte betrakta Johan Theorin som deckarförfattare blir det istället 5 av 10).

(För att ingen ska tro något annat så vill jag påpeka att jag respekterar helt och hållet att alla inte har samma smak när det gäller vilka böcker man vill läsa. Jag utger mig definitivt inte för att ha bättre smak än någon annan. Däremot tycker jag inte att det är rimligt att deckarna tar upp sådan stor plats inom litteraturen som den faktiskt gör. Det skrivs mycket annat, men det får sällan lika stor uppmärksamhet. Och den roll som ett slags litterär underdog som deckare/deckarförfattare verkar vilja ta på sig känns bara skrattretande. Deckarna är den helt och hållet dominerande litterära genren i Sverige, och då kan man ju inte vara någon underdog. Och ja, självklart är jag avundsjuk på alla deckarförfattare.)

Kommentera

