Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Med rubriken som genväg

Det finns klyschor som funkar, och dem som inte funkar. Idag tänkte jag ta upp en klyscha som är mycket vanlig i filmer (även filmer som bygger på böcker), men som av naturliga skäl är betydligt mindre vanlig i böcker. Klyschan i fråga är när man filmar framsidan på en tidning, med jättelika rubriker som ger tittaren en hint om vart handlingen är på väg. Håller det tempot uppe? Ja. Är det ett bra berättande? Nej. Har man sett det förr? Ja.

Jag har aldrig (eller åtminstone mycket sällan) stött på det aktuella stilgreppet i böcker. Där berättar författaren det som behöver berättas, utan att ta enkla genvägar genom att visa braskande rubriker i bild. Man kan säga att böckerna i regel låter händelseförloppet få ta den tid det tar (tyvärr ofta med nackdelen att tempot blir alldeles för lågt). Fördelen med klyschan i fråga är, som ovan nämnts, att det tillåter ett högre tempo i berättandet, men det sker på bekostnad av att man har tagit en rejäl genväg i sitt berättande. Högt tempo är inte alltid det viktigaste, förhoppningsvis får det uttjatade gamla berättartricket vila i frid nu. Det känns mest som en ursäkt för att slippa berätta!

Skillnaderna och likheterna i berättandet i böcker och filmer är ett intressant ämne, som jag med all säkerhet kommer att återkomma till. Jag lärde mig att filma och att redigera film innan jag började skriva på allvar, så jag tror mig ha en hel del att säga i ämnet.

Ett svar

  1. Ja håller med det där med att slippa berätta, ju mer du berättar som författare, desto mer hänger du ut dig och din kompetens, rafflande tempo kanske kan dölja brist på gestaltning etc som i Nick Perumovs Diamantsvärdet och Träsvärdet. Fast Nick kanske snarare berättar för mycket, med för lite inlevelse och känsla … hum. En tanke till är att omslagen och boktitlar idag tagit ett kliv framåt i marknadsföringssyfte … sälja sälja, läsare väljer ju så fort numera. Har vi tid med kvalitet och att berätta långsamt?

    2012/01/17 kl. 13:37

Kommentera

